Konsumenternas förtroende för branschen faller

Konsumenternas tillit för dagligvaruhandeln har fått sig en törn, som en följd av matinflationen. Branschens förtroendesiffra backar med tolv procentenheter, enligt siffror från Infostat som pekar ut branschen som “årets stora förlorare”.

Förtroendet för aktörerna i dagligvaruhandeln rasar bland konsumenter, enligt Infostats årliga branschförtroendebarometer. Det skriver Dagligvarunytt.
Barometervärdet uppgår till nio procent, ner från 21 procent 2023 och alltså ett tapp på tolv procentenheter.
– Prisökningarna har pågått sedan hösten 2022 och det har satt spår i konsumenternas förtroende. Den mediala diskussion som varit, bland annat om prissättningen, har påverkat negativt. Förtroendet för livsmedelshandeln försämras i synnerhet bland de hushåll som drabbats hårdast av kostnadsökningarna, säger Mårten Lindberg, analyschef på Infostat, till tidningen.
Han tror att dagligvaruhandeln särskilt hamnat i hushållens skottglugg på grund av att matkostnaderna är svåra att rationalisera bort.
– Det är inte riktigt samma privatekonomiska dynamik i andra branscher. Men det handlar inte bara om livsmedelspriserna utan det är en kombination där hushållens försämrade ekonomi också spelar in.
Dagligvaruhandeln håller sig dock fortsatt flytande över barometerns noll-streck medan andra branscher, som exempelvis banksektorn och fastighetsmäklare, ligger på negativa värden.
– Jag tror att ju mindre konsumenten känner att de har kontroll och inblick i priserna och varför priserna är som de är, desto sämre förtroende kan företagen få om konsumenterna får anledning att misstänka dem. Och i fallet med matpriserna uppstod en sån typ av misstänksamhet. Om det var rätt eller fel är en annan fråga, säger Mårten Lindberg till Dagligvarunytt.
På sikt är dock bedömningen att branschens förtroende kan återhämta sig, i takt med att inflationen går ner och räntekostnaderna lättar.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Beredskapsexperten: “Jag älskar problem som folk vill ha lösningar på”

Ulrika Dahlin är beredskapsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, med uppdrag att koordinera och företräda dagligvaruhandelns intressen i arbetet med beredskap och Sveriges livsmedelsförsörjning.
– Förmågan att snabbt ställa om ligger i handelns affärsmodell, säger hon.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.