Mazur om priskonflikterna: “Ett brytningsskede”

Matpriskollens vd Ulf Mazur efterlyser ökad transparens med tanke på de priskonflikter mellan leverantörer och dagligvarukedjor som just nu pågår.
– Med stora konsumentförändringar ska man kanske i nuläget vara extra ödmjuk mot varandra, säger han till Livsmedel i fokus.

Under den senaste tiden har flera priskonflikter mellan leverantör och dagligvaruhandelskedjor brutit ut, något Fri Köpenskap var först att rapportera om.
Först plockade de Dagab-anslutna kedjorna City Gross, Willys och Hemköp bort kaffet Zoegas från hyllorna, med hänvisning till att Nestlés prishöjningar var oacceptabla. Sedan rensade Coop rensade hyllorna från Cloettas varumärke Malaco av samma anledning. Och nu senast är det Kelloggs chips Pringles som inte längre finns kvar inom Hemköp.
Så Livsmedel i fokus ställde frågan till Matpriskollens vd Ulf Mazur:
Varför händer allt detta just nu?
– Kedjorna vill hålla nere prisökningarna samtidigt som många producenter har behov av att få igenom prisökningar. De har olika syn och vad som är rimligt och inte, och då blir det en krock. Samtidigt vill konsumenterna verkligen se sänkta matpriser i butiken nu, vilket gör att dagligvaruhandeln är ännu mer på sin vakt, säger han.
Kommer det här att bli ännu vanligare framåt?
– Det är något som har pågått i alla år men just nu är vi inne i ett brytningsskede där många producenter upplever att de tappat både volym och lönsamhet, samtidigt som de haft stora kostnadsökningar – och nu behöver ta igen det.
Parallellt med den utvecklingen har EMV haft enorma ökningstal.
– Det finns risk för att märkesleverantörer vill få igenom prisökningar just på grund av man tappat försäljning till förmån för EMV. Men det är inte givet att det får önskad effekt, många konsumenter har hunnit vänja sig vid EMV.
Ulf Mazur förklarar att i ett ”fair game” får producentpriset ett direkt genomslag på konsumentpriset.
– Men alla känner sig inte trygga med den ekvationen nu. Under den senaste tiden har vi sett flera exempel där priserna i butiken stiger fastän producenten inte har höjt priset. Vi har även sett exempel på producenter som sänker sina priser utan att kedjan sedan gör samma sak.
Följden blir att märkesleverantören tappar både volym och lönsamhet. Ulf Mazur vill därför höja ett varningens finger till såväl handeln som till dess leverantörer:
– Sortimentet är otroligt viktigt, det är ju på grund av det som vi konsumenter aktivt väljer en viss butik. Med stora konsumentförändringar ska man kanske i nuläget vara extra ödmjuk mot varandra och inte ha en övertro på sina EMV eller som leverantör på styrkan i sina varumärken. Givetvis ska man satsa, men konsumenten bör få avgöra.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.