Kravmärkta ägg ökar mest

Svenskarnas intresse för Kravmärkta ägg ökar mer än för andra ägg. Förra året såldes det drygt 7 procent fler Krav-ägg än året innan, enligt analysföretaget Nielsen.

– Det är mycket glädjande att fler väljer KRAV-märkta ägg. Bra för de svenska bönder som producerar KRAV-märkta ägg, och också förstås för alla deras hönor som får vara ute minst fyra månader på sommarhalvåret och sprätta och picka och har större utrymme inomhus. De får dessutom foder som odlas utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, vilket bidrar till ökad biologisk mångfald, säger KRAVs vd Anita Falkenek.

Kravmärkta ägg ökade med 7 procent samtidigt som den totala försäljningsökningen av ägg var 5,2 procent, jämfört med året innan.   andra ägg med 5,2 procent. De konventionellt producerade äggen ökade 2020 sin försäljning med 5,8 procent.

Nu nalkas den stora ägghögtiden – påsk – då vi vi enligt branschorganisationen Svenska ägg förväntas äta cirka 50 miljoner ägg i Sverige. I en undersökning som Sifo har gjort för KRAVs räkning svarade 84 procent att de tycker svenskt ursprung är viktigt när de köper ägg, och alla som köper KRAV-märkta ägg i påsk får då svenska ägg, eftersom alla KRAV-märkta ägg är svenska.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Primärproduktion

White Guide och LRF samlar svenska matupplevelser i digital kalender

I ett unikt och otippat samarbete lanserar restaurangguiden White Guide tillsammans med LRF Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender. Ambitionen är att göra det enklare att hitta till småskaliga mat- och dryckeshantverkare på den svenska landsbygden, liksom olika event och matupplevelser.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.