Lättviktsburk minskar utsläppen med 10 procent

Nu lanserar Orkla en ny lättviktsglasburk för att minska klimatavtrycket. Koldioxidutsläpp kopplade till förpackningen minskar med 10 procent. Varumärket Frankful är först med den nya glasburken.

Vinbranschen har sedan en tid tillbaka använt lättviktsflaskor i glas för att minska klimatavtrycket. Nu är det livsmedelsbranschens tur att bruka lättviktsglas i större skala. Enligt Orkla är deras nya glasburk först med den här typen av förpackning.

– Det finns redan en del glasburkar som kallas lättvikt, men med den här nya glasburken som vi utvecklat till vår tacosås, har vi ytterligare reducerat vikten utan att det påverkar burkens styrka. Den är lika tålig som konventionella, säger Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Reducerar vikt i förpackningen sparar både energi och minskar användning av själva materialet. Att de blir lättare minskar också koldioxidutsläppen vid både tillverkning och transport, jämfört med en konventionell glasburk. 

– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter och vi arbetar kontinuerligt med att minska miljöpåverkan av dessa. Det här är ett spännande steg för oss och det finns stor potential framåt att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter, säger Cecilia Isaksson Sajland.

Den nya burken är helt återvinningsbar och kan även precis som en konventionell glasburk produceras av till viss del återvunnet glas. Tillverkningen sker på Själland i Danmark, drygt två timmars körning ifrån skånska Tollarp där Orkla tillagar Frankful tacosåser.

Frankful Taco Sauce Hot och Medium, och Frankful Tangy Apple Salsa kommer från och med sommaren säljas i den nya förpackningen.

Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet

Många intressanta talar på höstens stora livsmedelsevent

I oktober är det dags för årets stora branschevent – Livsmedelsdagarna. Temat är ”Rebuild better – för en hållbar framtid”. En av talarna är Catarina Englund, Global Sustainability Innovation Manager på IKEA. Hon kommer att prata om hur de arbetar för att uppnå målet att fram till 2030 kunna nå och inspirera en miljard människor att leva mer hållbara och hälsosamma liv.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem