Lidl sänker priset på svenska matvaror

Lidl sänker priserna med minst 20 procent inom sortimenten för egna varumärket Matriket. Kampanjen, som pågår under hela mars månad, bekostas av kedjan och påverkar alltså inte leverantörsledet.

Lidl sänker priset samtliga produkter under egna varumärket Matriket, som lanserades för ett år sedan och som samlar kedjans alla svenskproducerade varor under samma tak. I dagsläget handlar det om cirka 200 varor.
Syftet är att ”få fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel”.

Prissänkningarna bekostas av Lidl Sverige, något som innebär att leverantörer får samma ersättning som tidigare.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl, i en kommentar.

Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta.
– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.