Lidl Sverige öppnar dörren för svensk livsmedelsexport

Prästost från Matriket, senap från Johnnys, korv från Gudruns och godis från Cloetta är bara några av de svenska livsmedelsprodukter som Lidl lyfter fram på brittiska butikshyllor den här veckan. Dessutom lanseras det egna varumärket ”Hej från Sverige”.

Svenska livsmedel står högt i kurs internationellt och nu bidrar Lidl till att stärka den svenska exporten. Under Nordic Week i Storbritannien säljs 15 produkter från svenska livsmedelsproducenter i 900 Lidl-butiker.
– Jag är stolt över att vi kan skapa ännu bättre förutsättningar för svenska bönder och svenska livsmedelsproducenter genom att bidra till en ökad export, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
Som en internationell kedja med butiker i 33 länder och 6 miljarder kundbesök per år, har Lidl stora möjligheter att ”få ut” svensk mat i världen. I dag exporterar Lidl Sverige produkter från 59 leverantörer till 29 olika länder.
Sedan 2019 har exportförsäljningen fördubblats till dagens 360 miljoner kronor, målet är att till 2027 ytterligare fördubbla exportvärdet.
– Det finns en stor potential att öka svensk livsmedelsexport genom Lidls distributionsnätverk, vilket är bra för svensk ekonomi men också främjar svensk matkultur och bidrar till att öka Sveriges livsmedelsproduktion och försörjningsgrad, säger Jakob Josefsson och berättar att liknande temaveckor för att profilera svensk mat tidigare har genomförts i Danmark och Finland.
Målsättningen är att kunna erbjuda en svensk temavecka med märket till samtliga Lidl-länder i framtiden.
Sveriges ambassadör i Storbritannien, Stefan Gullgren, besökte tillsammans med Jakob Josefsson och Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, en av Lidls butiker i London nu i veckan.

– Den stora potentialen för svensk livsmedelsproduktion finns utan tvekan i exporten. Lyckligtvis utmärks svensk mat och dryck av tre saker som är väldigt eftertraktade utomlands. Den är hållbart producerad, håller högsta möjliga kvalitet och smakar fantastiskt bra. Det är faktiskt inte många länder, om några alls, som kan matcha den mixen, säger Björn Hellman.
Bland de svenska leverantörerna som är representerade under Storbritannien Nordic Week återfinns bland annat Cloetta, Gudruns, Lithells, Svenska Lantchips, Delibake i Örebro och Örneborgs delikatesser. I sortimentet återfinns också ”Hej! från Sverige”, Lidls nya egna varumärke som syftar till att lyfta fram svenska produkter på export.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

De sätter nästa generations räka på menyn

Urban Deli är först ut i Sverige med att servera nästa generations räka i sina restauranger – detta i samarbete med Korshags. Räkan föds upp på land i ett slutet, cirkulärt system där vattnet filtreras och återanvänds. Resultatet är en vannameiräka helt fri från tillsatser och antibiotika, och som levereras i ”sushi grade-kvalitet”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.