Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning: “Nytta för konsumenterna”

En ny och enhetlig beräkningsmetod som Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel tagit fram ska förenkla jämförelser kring livsmedels klimatpåverkan.
– Det är självklart att man måste jämföra äpplen med äpplen, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

De hållbarhetsberäkningar för livsmedel som görs i dag i Sverige baseras på olika data och beräknas utifrån olika metoder. Men nu har Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel kommit överens om en beräkningsmetod som ska förenkla jämförelser.
Under tre års tid har de båda branschorganisationerna arbetat med att sätta upp gemensamma regler för hur man räknar fram en produkts klimatavtryck efter ”best-practice”. En enhetlig metod ger incitament för producenter att minska sina klimatavtryck och bättre förutsättningar att påverka agerandet i inköpsled.
– Både livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln arbetar sedan många år intensivt med att minimera sin hållbarhetspåverkan. Men en förutsättning för att det här arbetet ska få konkret genomslag i form av minskad klimatpåverkan är att vi har tillgång till enkel och tydlig information om olika livsmedels klimatavtryck. Vi är övertygade om att vår branschgemensamma beräkningsmetod kommer vara till stor nytta för konsumenter, klimat och svensk livsmedelsproduktion, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.
En målsättning medlemmarna har varit att komma till rätta med risken att olika aktörer använder olika metoder för att beräkna klimatavtryck, vilket kan få som konsekvens att en och samma produkt kan anges ha olika avtryck. Ambitionen har varit att skapa en transparent och gemensam information för livsmedlens klimatpåverkan.
– Det är självklart att man måste jämföra äpplen med äpplen. Men för livsmedelsbranschen har det tidigare inte varit möjligt då alla räknat produktens klimatavtryck på olika sätt. Nu skapar vi möjligheten för branschen att tillsammans göra det tydligt, effektivt och vägledande. Att mäta på samma sätt är en bra start för att åstadkomma förändring, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Den nya klimatberäkningsmetodiken bygger på en underlagsrapport om metodik och standarder för beräkning av klimatavtryck på livsmedelsprodukter som RISE tagit fram på uppdrag av Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.En arbetsgrupp bestående av representanter från Lantmännen, Kavli, Arla, Orkla, Arvid Nordquist, Nestlé, ICA, Coop och Axfood har deltagit i arbetet.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.