10 september 2025
Nätverket Livsmedel i fokus har sedan 1964 årligen delat ut Livsmedelspriset till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling”. När nomineringen stängt utser en jury bestående av nätverkets styrelse tre finalister. Vinnaren får motta priset under festliga former på banketten på Livsmedelsdagarna nu på torsdag i Tylösand. Klas Johansson är ordförande i nätverket men också ordförande i juryn som utser både finalister och vinnare.
Vad betyder Livsmedelspriset?
– Det betyder mycket, och har en lång historia. Det är det enskilt största priset i livsmedelsbranschen.
Cecilia Öster, verksamhetsledare för nätverket Livsmedel i fokus, håller med.
Kan du säga något om finalisterna i år?
– De är tre helt olika företag och personer som var och en på sitt sätt gör ett fantastiskt jobb i att utveckla branschen. Vi tycker verkligen att innovation, hållbarhet och tradition speglar finalfältet.
Har det varit svårt att välja ut dessa tre?
– Ja det är det nästan alltid! Vi hade även i år flera nomineringar som också var värdiga finalister.
Viktoria Olsson sitter i styrelsen för Livsmedel i fokus och är därmed också en del av juryn. Hon poängterar vikten av lyfta varandra inom branschen och tror att ytterligare positiv uppmärksamhet gynnar branschen generellt.
– Jag tycker det är jätteviktigt att fram positiva exempel. Vi arbetar i en bransch som ständigt är i ropet och som är enormt viktig för att samhället ska fungera. På många håll är branschen i stort behov av att locka fler att vilja jobba och utbilda sig inom livsmedel, och här spelar den typ av positiv uppmärksamhet som Livsmedelspriset för med sig en viktig roll, avslutar hon.
Vill du veta mer? Läs mer om Livsmedelspriset på Livsmedel i fokus sajt.
Fakta/Tidigare vinnare
2024 Mylla
2023 Axfoundation
2022 Svenskmärkning
2021 Gårdsfisk
2020 Fazer Kvarn
2019 Lantmännens Växthus
Därför blev de finalister – läs juryns nomineringstexter
Antonia Ax:son Johnson
”Kärleken till naturen och djuren har följt Antonia genom livet och lagt grunden för en lång och gedigen gärning som industriledare och filantrop. Hon tog över familjeföretaget Axel Johnson AB efter sin far och hon var dess styrelseordförande i decennier. Den enskilt största matskapelsen som Antonia format, tillsammans med sin man Göran Ennerfelt, är bolaget Axfood. För sina exceptionella insatser har hon tilldelats den kungliga Vasaordern. Mat och livsmedel har alltid funnits i främsta sätet. Antonia har arbetat oförtrutet för hållbarhet i näringsliv och samhälle, långt innan det var så centralt som det är idag. Några exempel på hennes stora engagemang är Urban Deli, den trestjärniga krogen Frantzén, Martin&Servera, Stadsmissionen och inte minst Axfoundation och Torsåkers gård, ett framstående utvecklingscentrum för framtidens mat och material, här har en rad intressanta hållbara och svinnreducerande livsmedelsprodukter tagits fram genom att ett praktiskt innovationsstöd erbjuds företag. Antonia vänder inte kappan efter vinden utan strävar efter att göra en framtida hållbar värld möjlig och hon är i allra högsta grad fortfarande engagerad i verksamheten. Därför förtjänar hon Livsmedelspriset.”
Köket.se
”Med sin vision ”Inspiration och matglädje för alla” har Köket.se blivit en viktig kraft inom svensk matkommunikation. Genom att på ett innovativt sätt kombinera mat med digital utveckling och branschöverskridande samarbeten inspirerar Köket inte bara svenska folket – utan skapar också nya möjligheter för hela livsmedelsbranschen att växa. Köket har gjort det enkelt och roligt att laga riktigt god, näringsrik och hållbar mat i hemmet. Med recept, artiklar, onlinekurser och rörligt innehåll från populära kockar har Köket sänkt trösklarna och breddat tillgången till matinspiration för alla. Samtidigt lyfts svenska råvaror, säsongsmat och mathantverk – vilket stärker svenska producenter och främjar medvetna val hos konsumenterna. Köket är även en dynamisk plattform där livsmedelsaktörer får möjlighet att synas i inspirerande sammanhang – genom kampanjer, receptsamarbeten och rörligt innehåll i både digitala och traditionella kanaler. Med stark räckvidd i egna kanaler skapas unika förutsättningar att sprida budskap på ett relevant, trovärdigt och engagerande sätt till en bred publik. Genom sitt långsiktiga arbete med att inspirera, informera och inkludera har Köket visat hur nytänkande kan driva hela livsmedelskedjan framåt och stärka dess konkurrenskraft.”
Balsgård Foodtech
”Balsgård Foodtech nomineras till Livsmedelspriset för ett nyskapande och samtidigt långsiktigt arbete med att stödja innovation och utveckling inom den svenska livsmedelssektorn. Sedan starten 2018 har Balsgård Foodtech byggt upp en verksamhet där företag, både stora och små, får möjlighet att utveckla, testa och producera nya växtbaserade livsmedel och drycker. Med en modern pilotanläggning och teknisk expertis erbjuder Balsgård Foodtech praktiskt stöd inom bland annat pressning, fermentering, spraytorkning och tappning och bidrar de till att fler innovativa produkter kan nå marknaden. Balsgård Foodtech spelar en viktig roll som länk mellan forskning och industri och gör det enklare för nya idéer att bli till färdiga produkter. Arbetet stärker svensk livsmedelsutveckling på ett konkret, tillgängligt och framtidsinriktat sätt.”
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Människor
Förädling Människor Mötesplatser
Här boostas svensk livsmedelsexport till Asien
Hallå där Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen och ordförande för nya Food Export Center Advisory Board, och nyligen hemkommer från en resa till Japan och Sydkorea.
9 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.