Livsmedelsstrategin 2.0 – det här är vad branschen vill ha

Under Livsmedelsdagarna i Tylösand delade både LRF, Lantmännen och berörda myndigheter med sig av sina tankar inför den nya livsmedelsstrategin 2.0, som hela branschen just nu väntar på.
– Med rätt förutsättningar är matproduktion en framtidsbransch, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Krig, energikris, höjda räntor, matinflation och svinpest. Anna Karin Hatt började med att konstatera att det senaste året varit stentufft för Sveriges lantbrukare.
– Ändå vågar jag hävda att lantbruk är en framtidsbransch, säger hon.
År 2050 är vi fyra miljoner fler svenskar som alla kommer att ha ett stort behov av hållbart producerad mat.
– Sverige har fantastiska förutsättningar att producera betydligt mer mat med allt vårt vatten och svalare klimat och vi ligger i framkant när det gäller hållbarhet.
Även skogen är en tillgång, inte minst med tanke på energiproduktion.
Det som måste till är ökad lönsamhet, stora investeringar på gårdsnivå (bland annat för att rusta för att klara klimatförändringarna) liksom en stark och varaktig efterfrågan på svenskproducerad mat.
– Därför måste den nya livsmedelsstrategin vara både kraftfullare och skarpare, med siffersatta mål som hela tiden följs upp. Vi måste satsa på bonden, säger Anna-Karin Hatt.
Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen, menar att det är helt centralt vill att få till en ambitiös livsmedelsstrategi med tydliga målsättningar för ökad produktion.
– Enligt våra beräkningar finns det möjlighet att skapa ett handelsnetto-noll. I dag har vi ett handelsunderskott på minus 70 miljarder, när det gäller jordbruksprodukter men med rätt förutsättningar kan vi både öka exporten och öka andelen inhemsk mat här i Sverige.
Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, höll med om att det viktigaste av allt är att säkra lönsamheten, liksom kompetens, innovation och utveckling.
– Regeringen måste utforma en politik som stödjer robusthet och konkurrenskraft. Vårt uppdrag är att sedan genomföra den, i samarbete med branschen, säger hon och förklarar att myndighetens ambition är att det ska vara lätt att göra rätt.
– Vi vill ha mindre byråkrati och det är en resa vi behöver göra tillsammans med andra myndigheter.
Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket instämde i detta och tillade att myndigheterna behöver tänka och arbeta mer innovatitvt.
Just nu testas till exempel en modell som kallas ”One stop myndighetsshop” för att underlätta för företagen.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Värdekedjan

Härjedalspizza storsatsar på egen pizzafabrik

Härjedalspizza, som drivs av bröderna Jan och Rahman Sadat, investerar 25 miljoner kronor i en pizzafabrik i Vemdalen by. När bygget är klart kommer det att kunna baka 8 000 fryspizzor per dag.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.