10 januari 2023
Matpriserna kommer att fortsätta att stiga i år, om än i en något lägre takt än under 2022. Det beror på att vissa kostnadsökningar som drabbat livsmedelsföretagen fortfarande inte nått ut till kunderna.
– Det är som en snöboll som började rulla på oss konsumenter under 2022 och sedan har det bara fortsatt, säger Ulf Mazur, grundare av jämförelsetjänsten Matpriskollen, i en intervju med Ekot.
Det är de varor som ännu inte gått upp i pris som kommer att driva prisutvecklingen i år; hit hör bland annat olika växtbaserade produkter, enligt Ulf Mazur.
Att priserna på olika varor ökar i olika takt beror på att det tar tid för producenterna att förhandla med nya priser med butikskedjorna. En konsekvens av detta är att kedjorna egna märken ökade mer i pris under förra året, eftersom det då är en part mindre att förhandla med.
Men detta kan komma att jämnas ut nu i år.
– Jag tror att det är en fördröjningseffekt som vi ser. Under 20203 måste många av märkesleverantörerna få igenom sina prishöjningar, säger Ulf Mazur till Ekot.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan
Agronod får fortsatt stöd: “Vi är mer än redo”
Jordbruksverket beviljar Agronod fortsatt finansiering för att bygga klart den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata, där 800 lantbrukare redan i dag delar sin data.
26 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.