Max söker testätare för att minska klimatavtrycket

Hur känns det att redan i dag äta inom 2050 års klimatbudget? Det ska Max Burgers ta reda på med hjälp av en hugad testätare.

Varannan svensk är missnöjd över utbudet av god snabbmat med lågt klimatavtryck, enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Max Burgers. Det vill snabbmatskedjan vara med och ändra på i sin nya drive där man ska undersöka hur gäster tycker och tänker kring maten kopplat till smaken och klimatet.
Därför söker Max nu en person för att medverka i ett experiment där hen får dela med sig av sin matvardag och samtidigt äta burgare med lågt klimatavtryck.
– Svenskar kämpar med att äta klimatsmart. Kunskapen och viljan finns, men de goda alternativen är inte tillräckligt många och inte tillräckligt kända. Med vårt burgarexperiment vill undersöka hur vardagen kan te sig för den som redan år 2024 äter mat inom 2050 års klimatbudget, säger hållbarhetschefen Kaj Török.
Experimentet går ut på att dela med sig av sin matvardag, dokumentera vad man äter och sist men inte minst äta burgare som har ett klimatavtryck under 0,5 kilo koldioxidekvivalenter per måltid, vilket är i linje med WWF Sveriges koncept One Planet Plate.
Max Burgers har länge arbetat aktivt med klimatfrågan och prisades 2019 av FN för sitt klimatarbete. Kedjan har även branschens bredaste utbud av burgare med låg klimatpåverkan.
Ansökningen öppnade 22 april och den som vill delta har till och med den 28 april för att ansöka.

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–16 februari 2024. Totalt intervjuades 1 160 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Växtbaserat

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.