Ny studie: Bättre drag när döttrarna tar över familjeföretaget

En ny studie från Jönköping International Business School visar att det är betydligt vanligare att en son tar över familjeföretaget än en dotter. Samtidigt pekar mycket på att verksamheten faktiskt går bättre under en dotters ledning jämfört med under en sons.

En forskargrupp från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping University har undersökt hur generationsskiften påverkar familjeföretag. De utgick från ett register på runt 8 000 familjeföretag (aktiebolag) från hela Sverige och i olika branscher. Ägarparet, alltså föräldrarna, var gemensamma ägare och hade minst en dotter och en son.

Av de 8 000 företagen efterträddes 360 av en son eller dotter; av dessa företag togs endast 18 procent över av dottern.

– Vi ser tydligt att det är mycket vanligare att söner tar över ett familjeföretag än döttrar. Samtidigt pekar data också på att om modern är vd i företaget, är det mer troligt att övertagandet är mer jämställt när det gäller kön, säger Lucia Naldi, professor i företagsekonomi.

Forskargruppen tittade också på likartade företag och jämförde deras ekonomiska resultat efter en sons respektive dotters övertagande. Ett preliminärt resultat pekade då på att verksamheten faktiskt gick bättre under en dotters ledning än under en sons.

– Vi behöver titta mer på det här men det vi sett hittills är väldigt intressant. Baserat på annan forskning som bedrivs vid CeFEO vet vi att kvinnor ofta har högre kvalifikationer och mer erfarenhet än män innan de söker en vd-tjänst. Det kan förklara varför döttrarna presterar bättre än sönerna, och att företaget går bättre när de väl axlat rollen.

Studien visar även att det i genomsnitt tar fyra till fem år längre för döttrar än för söner att nå en vd-position. Men, väl där är döttrar ofta mer accepterade som vd:ar jämfört med kvinnor i liknande positioner i icke-familjeföretag.

– Tidigare forskning har visat att det är lättare för kvinnliga vd:ar som tar över ett familjeföretag att bli accepterade och att få stöd än för kvinnliga vd:ar i icke-familjeföretag som ofta upplever ett visst motstånd i samband med utnämningen. Vi tror att det förtroende som anställda och intressenter har för ägaren i föräldragenerationen ofta överförs till barnen, säger Karin Hellerstedt, biträdande professor i företagsekonomi som också medverkat i studien.

Så vilken är då slutsatsen som man kan dra av detta?

Kanske att familjeföretagare behöver titta på sina döttrar och se att det finns mer kompetens där än de tror!

 Studien ”Generationsskifte i familjeföretag i Sverige” har genomförts av CeFEO-forskarna Mohamed Genedy, Lucia Naldi, Mattias Nordqvist och Karin Hellerstedt. Uppsatsen har nominerats till Best Paper Award på Academy of Management-konferensen i Seattle, USA.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Forskning och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.