22 oktober 2025
Det går bra för den svenska fågelbranschen. Under 2025 har konsumtionen generellt ökat med mellan fyra och fem procent.
– Vi ser fortsatt ökad efterfrågan, vilket delvis hänger samman med bristen på nötkött och relativt höga priser på nötkött. Men det handlar även om att konsumenterna vill äta mer hälsosamt och att kyckling är lätt att laga. Dessutom kan nästan alla äta kyckling, oavsett religiös uppfattning, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

Maria Donis, vd för Svensk Fågel
Under tisdagen presenterade branschorganisationen ”Matfågelrapporten 2025”, med fokus på teknik, i samband med ett seminarium i Stockholm.
På vilket sätt kan ny teknik göra fågeluppfödning mer hållbar?
– Tekniken är ett hjälpmedel för att bli mer effektiv och kunna ta vara på djuren ännu bättre, vilket skapar nya möjligheter i produktionen. Det gör att man kan förebygga och förhindra olika saker, identifiera skador och sjukdomar i tid och ha en helt annan precision.
Vad tycker du själv är mest spännande i den nya teknikutvecklingen?
– Det är nog kombinationen av att använda kameror och rörliga robotar inne i fågelstallarna för att kunna ha ännu mer fokus ända ned på individnivå. Det innebär alltså en bättre djurvälfärd samtidigt som jag är övertygad om att det kan öka branschens attraktionskraft, inte minst bland unga, säger Maria Donis.
Vilka är branschens största utmaningar framåt?
– Vi är mitt inne i fågelinfluensatider och därmed extra måna om att skydda våra djur. Men den största utmaningen är att klara av att svara upp emot den ökade efterfrågan. Våra medlemsföretag har jobbat hårt för att ställa om produktionen och även om det är kortare ledtider jämfört med annan köttproduktion så går det inte över en natt. Det handlar både om att få in nya lantbrukare och att bygga ut stallar, vilket är dyrt och krångligt – det kan handla om investeringar på runt 20–30 miljoner kronor för ett kycklingstall.
Efter att importen av kyckling ökade såväl under 2022 som 2023 så växte den svenska andelen återigen under 2024 och ligger nu på 71,5 procent. Totalt produceras 113 miljoner kycklingar per år i Sverige.
– Vi verkar ha lämnat det värsta prisfokuset bakom oss, konsumenterna vill ha svensk kvalitetskyckling, säger Maria Donis.
Enligt Jordbruksverkets nya mål för ökad svensk livsmedelsproduktion ska svensk matfågel upp i en försörjningsgrad på 85 procent till år 2035.
– Det är ett positivt mål med kommer att kräva nästan 10,7 miljarder i nya investeringar, inte de 640 miljoner kronor som myndigheten räknar med. Vi pratar alltså om 20–25 miljoner fler kycklingar per år!
Dela
Fler nyheter i Primärproduktion och Värdekedjan
Svenskt Kött om ministerbesöket: ”Krävs långsiktiga spelregler”
Hallå där Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött, som nyligen tog emot landsbygdsminister Peter Kullgren på gårdsbesök på Gotland, under vilket framtiden för svensk nötköttsproduktion stod i fokus.
21 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.