Ökat intag av skräpmat och viktuppgång under pandemiåret

Svenskarna äter mer skräpmat och har gått upp i vikt sedan pandemin bröt ut. Intaget av kakor, godis, chips och pizza har ökat mest bland de yngre i befolkningen. Det visar en färsk Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av WW ViktVäktarna.

Många undersökningar har rapporterat om att svenskarna har tillbringat mer tid vid spisen och googlat på fler recept under pandemin. Intresset för hälsa har också ökat det senaste året. Men pandemiåret har även lett till sämre matvanor för en stor del av befolkningen.

WW ViktVäktarna har låtit Sifo undersöka om och hur mycket intaget av olika näringsfattiga livsmedel har ökat sedan pandemin bröt ut. Resultatet visar att 36 procent av svenskarna äter mer skräpmat nu än tidigare. Så mycket som 14 procent uppger att de äter mer godis, kakor och bakverk nu och nästan lika många, 13 procent, äter mer chips och snacks. Drygt var tionde (12 procent) äter oftare snabbmat som pizza och hamburgare.

De ändrade matvanorna ger också utslag på vågen. Sifo-undersökningen visar att 36 procent av svenskarna har gått upp i vikt det senaste halvåret – kvinnor (40 procent) i högre grad än män (32 procent). 17 procent har gått upp två till sju kilo under de senaste sex månaderna.

– Att svenskarnas övervikt och fetma ökar inom nästan samtliga åldersgrupper i Sverige såg vi redan innan pandemin. Men med hemmajobb och studier på distans ökar stillasittandet, småätandet och därmed övervikten ytterligare. Det är en oroväckande utveckling, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Undersökningen visar också att yngre ökat intaget av olika skräpmatsprodukter i större utsträckning än äldre. 49 procent i åldrarna 16–35 år äter mer av olika näringsfattiga livsmedel nu, jämfört med 28 procent av dem som är 56–79 år.

Dela

Fler nyheter i Corona och Hälsa

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.