Coop på spåret: ”Vi vill köra ännu mer mat på järnväg”

Coop har tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomfört en unik transport på järnväg. Det handlar om ett extra långt godståg fullastat med matvaror – ett test för att flytta mer gods från väg till järnväg.

Ett 838 meter långt fullastat godståg har precis provkörts på svensk järnväg. Tåget innehöll 24 vagnar med 48 lastbilssläp, att jämföra med Coops normala tåg med 18 vagnar med 36 lastbilssläp – en kapacitetsökning med 33 procent.

Det hela var ett test tillsammans med Trafikverket för att utreda vad som krävs för att längre tåg ska kunna godkännas för reguljär godstrafik. Marschfart var 100 kilometer i timmen och tåget kördes från Malmö till Frövi, där tåget delades upp för att köra vidare till Coops varuterminal i Bro.

– I dag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg, säger Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.

Coop har använt tåg för dagliga transporter av mat sedan 2009.  Det innebär att man årligen undviker närmare 17 000 lastbilstransporter, motsvarande utsläpp av koldioxid med 9 600 ton – eller 20 procent av aktörens totala klimatpåverkan.

– För vår del vore det ett effektivt sätt att få förlänga våra tåg och därmed köra mer gods på de avgångar vi redan har, säger Peter Rosendahl, som har goda förhoppningar om att detta snart ska bli möjligt.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Transporter

Räkfisket tappar MSC-märkningen: “Det är komplext”

Från och med den 25 april är räkfisket i Skagerak, Kattegatt och Norskarännan suspenderat från MSC. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att köpa färska MSC-certifierade räkor i Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.