PET-flaskor återvinns i kampanjmaterial

I Sverige återvinner vi knappt 86 procent av alla PET-flaskor (enligt statistik från Pantamera). Nu har Cloetta valt att bidra till den cirkulära ekonomin genom att ta fram ett klimatsmart kampanjmaterial av återvunnet material.

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta. Varje år kommer lämnar vi in ungefär 1,5 miljarder burkar och flaskor till Returpacks fabrik i Norrköping där de tvättas och smälts ned och blir till nya burkar eller flaskor.

Plasten kan också användas för andra ändamål. Nu har Kexchoklad skapat ett klimatsmart kampanjmaterial av RPET, ett material som framställs av återvunna PET-flaskor. Nu använder Cloetta återvunnet material och bidrar på så sätt till den cirkulära ekonomin i sitt kampanjmaterial. De har tagit fram en padelväska och ett padelfodral tillverkat av RPET och designat med de välkända röda och gula kexchokladrutorna som ingår i en kampanj där butiker tävlar ut de klimatvänliga prylarna.

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet

Debatt: En satsning på hållbarhet minskar också vår sårbarhet.

Varje bonde är viktig för att vi ska kunna öka vår livsmedelsproduktion på ett hållbart sätt. Men för att lantbrukare ska kunna investera i hållbara metoder och ny teknik, är både ekonomiska marknadsincitament och statliga miljöersättningar helt avgörande. Det skriver Elina Matsdotter, hållbarhetschef för Scan Sverige, i en debattartikel i Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.