– Vi älskar att vinna och det här är en riktig succé, säger Christian Di Luca, koncern-vd, när han tar emot priset på torsdagskvällen.
10 oktober 2025
Priset Årets Dagligvara, som delas ut av Svensk Dagligvaruhandel sedan 2006, går till en produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln.
I år tog Zeta Pinsa hem priset, i stark konkurrens med de båda andra finalisterna: Santa Maria Asian Steamed Buns och Sunshine Delights Torkad Mango från Dellia Sverige.
– Zeta har med sin Pinsa skapat en efterfrågan som tidigare inte fanns och satt en ny trend i sitt segment. Det är precis vad Årets Dagligvara handlar om – att skapa nytt värde, driva utvecklingen framåt och möta nya konsumentbehov, säger Karin Brynell, juryns ordförande och vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Hon tycker även att Pinsa, tillsammans med de två andra finalisterna, tydligt visar hur internationella influenser inspirerar och breddar utbudet i svenska matbutiker.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Zeta Pinsa exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Di Luca & Di Luca en check på 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NIQ.
– Pinsan är en av våra mest framgångsrika lanseringar någonsin samt verkligen en högkvalitativ produkt som smakar underbart. Utöver det så driver den många andra kategorier, något både vi och handeln uppskattar, säger Christian Di Luca.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Mötesplatser och Värdekedjan
Kycklingbrist i många butiker: ”Starkt tryck att köpa svenskt”
Under den senaste veckan har medier rapporterat om kycklingbrist i många butiker runt om i landet. En del av förklaringen är bristen på nötkött, en annan att allt fler svenska konsumenter vill köpa just svenskt.
10 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.