Potatisen het under pandemiåret

Årets livsmedel 2020 blev något så traditionellt som potatis. Det visar en undersökning Demoskop genomfört på uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen. I övrigt råder det stor bredd resten av favoriterna. Svenskarna gillar alltifrån asiatiskt och hawaiianskt till hembakat bröd och kål.

På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2020. Och det verkar som att pandemin gör att svenskarna både söker bredd och trygghet. 2020-års allra populäraste livsmedel var nämligen potatis.

– Den allsidiga potatisen är en kär gammal vän som, utöver att den kan användas i olika typer av matlagning, tillredas på alla möjliga sätt, fungerat som en livboj på det känslostormande hav som coronapandemin fört ut oss på. Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former. I ljuset av detta är vinsten för potatisen inte så förvånande som vid första anblicken, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Förutom potatisen finns en rad rätter från jordens alla hörn i toppskiktet. Från kimchi och poke bowls till både hembakat, fabriksbakat och bageriköpt. Bröd, gryn, energidrycker och olika sorters kål tillhörde också favoriterna.

– Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Bilden av vilka produkter som tidigare år ansetts heta ligger kvar under 2020. Det är alkoholfri öl, vegetariska alternativ, lax och kött av högre kvalité eller ovanligare snitt som placeras i topp.

Under fjolåret konstaterade flera undersökningar dessutom  att svenskarna har lagat mer mat och bakat bröd i högre utsträckning än innan pandemin.

– Detta är i linje med det vi sett i våra undersökningar över tid. Nämligen att svenskarna är mer medvetna och intresserade av välgjord mat och dryck än någonsin. Oavsett om det är kött, fisk eller vegetariskt på matsidan eller om det är smaksatt vatten, alkoholfri öl eller alkoholhaltiga alternativ på dryckessidan, avslutar Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Dela

Fler nyheter i Corona och Människor och Måltider

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.