Prebiotisk dricka gör handlaren till leverantör: ”Nyttigt”

Ica-handlaren Rasmus Andreasson utmanar dryckesbranschen med drycken Otto – en prebiotisk soda med ambitionen att ett nyttigare alternativ på dryckeshyllan.
– Det är kul att vara ”på andra sidan”, som leverantör, säger han till Livsmedel i fokus.

Prebiotisk läsk, gjord på frukt- eller bärjuice utan tillsatt socker eller sötningsmedel, har blivit en hajp – inte minst USA och Australien. Läskjätten Pepsi köpte tidigare i år Poppi soda och här i Sverige finns Häppi, som lockat flera kända influencers som investerare.
Nu har Rasmus Andreasson, till vardags ställföreträdande handlare på Ica Supermarket Trollbäcken i Tyresö, också gett sig in i matchen, med sin prebiotiska dryck Otto.
– Jag gillar att ha många bollar i luften. Min fästmö har varit mammaledig ett tag men nu kommer vi att göra det här tillsammans, säger han som förklaring till att hur han både hinner driva butik och samtidigt försöka slå sig in som livsmedelsproducent och leverantör den omvittnat tuffa dryckesbranschen, där många nya spelare vill in.
Otto innehåller cikariarot, som är känd för sitt höga innehåll av inulin. Det är en polysackarid (alltså en kolhydrat) som är bra för tarmhälsan och fungerar som prebiotika, då den ger näring till de goda bakterierna i tarmen. Den är även spetsad med lite äppelcidervinäger.
Rasmus Andreasson beskriver det som ”en måltidsdryck med vuxensmak” och att målgruppen är 25 plus.
– Jag tycker att den är fantastiskt läskande och även snygg att ställa fram på middagsbordet.
Otto finns än så länge bara i en smak, tillverkas på Värmdö bryggeri och säljs i elva Ica-butiker samt på restauranger och kontorshotell.
– Vi har sålt över 15 000 burkar sedan lanseringen i september och det är långt över förväntan. Vi säljer inte bara här i Stockholm utan även i Luleå och Skåne.
Rasmus Andreasson är medveten om att han som Ica-handlare har en stor fördel när det gäller att få ut och exponera produkten i dagligvaruhandeln, att startsträckan är betydligt kortare när man både har en egen butik och ett stort kontaktnät.
– Framför allt vet jag ju hur man rör sig i butik. Men jag måste säga att det är väldigt nyttigt att vara ”på andra sidan”. Jag har själv kört massor av demo i butik och gjort olika marknadsföringsaktiviteter. Det gör att jag har fått en helt annan förståelse för hur det är att arbeta som leverantör.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Dryck och Förädling

Smaksatta dadlar tar världen med storm: ”Vill driva innovation”

På bara 15 månader har True Dates gått från idé till att finnas i 5 000 butiker i 25 länder.
– Vi är ”produktnördar” som jagar ständiga förbättringar, säger vd Jacob Motzfeldt till Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.