Reitan cirkulerar kaffekoppar och matlådor: “Underlätta för kunderna”

Reitan Convenience i Sverige ingår ett samarbete med Tingstad och techföretaget Panter för att erbjuda kunderna återanvändbara kaffemuggar och matförpackningar på Pressbyrån och 7-Eleven.
– Det viktigaste för oss är att kunna underlätta för våra kunder att göra smartare val, säger HR- och hållbarhetsdirektören Linnéa Borgström.

Den 1 januari 2024 träder en ny lag i kraft som innebär att restauranger och kaféer som säljer fler än 150 enheter i engångsförpackningar om dagen, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, ska kunna erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ.
För att förbereda sig för detta har Reitan Convenience Sverige genomfört både pilottester kring återanvändbara kärl och haft dialoger med aktörer från näringslivet. En av de viktigaste frågorna i diskussionerna har varit att kunna erbjuda en enkel lösning för kunderna genom att vara del av ett system som erbjuds av många andra.
– Vi såg tidigt möjligheterna med att erbjuda återanvändbara kärl till våra kunder och var tidiga med att testa detta i flertalet butiker. Efter noga övervägande har vi nu valt att samarbeta med Tingstad och Panter och ser fram emot att fortsätta utveckla systemet tillsammans med dem, säger Linnéa Borgström.
Först ut med de cirkulära förpackningarna är butiker i Stockholm, Göteborg, Lund, Skövde, Karlstad, Jönköping, Linköping och Kristianstad. Kunder som köper dryck i ett återanvändbart kärl från Pressbyråer och 7-Eleven i dessa städer kommer även kunna lämna tillbaka kärlen på andra företag som använder sig av samma system, såsom Espresso House och Preem.
De återanvändbara kopparna kommer att erbjudas i storlekarna 23 och 36 cl samt en matlåda på 75 cl.

Tingstad och tech-partnern Panter erbjuder tillsammans ett komplett rotationssystem med återanvändbara muggar och matförpackningar – gratis för användaren så länge de returneras inom en vecka. Företagens gemensamma mål är att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.