&Repeats digitala retursystem införs på landets universitet och högskolor

Nu lanseras &Repeats digitala pantlösning på ett stort antal högskolerestauranger. Det är Nordrest som är en ledande restaurangkoncern och bland annat driver restauranger på flera campus i landet som har beslutat att infört systemet på sina högskolerestauranger. Först ut är Södertörns Högskola och Stockholms universitet som infört pantlösningen under oktober 2021.

Restaurangkoncernen Nordrest har med lyckat resultat infört det digitala pantsystemet &Repeat på Cars restauranger i Göteborg. Från och med oktober 2021 implementeras pantsystemet på samtliga sina restauranger, vilka finns på andra företag, sjukhus, campus samt måltider inom omsorg, äldreomsorg och skolor.

– Innan pandemin hade de flesta av våra restauranger som mål att minska förbrukningen av engångsmaterial. När sedan merparten av våra gäster började arbeta eller studera hemifrån blev ett bra takeaway-erbjudande ett måste för att överleva, för oss som för alla andra restauranger i branschen. När vi nu är tillbaka i det ”nya normala” kommer distansarbete och undervisning att finnas kvar till viss del, vilket ställer krav på oss att fortsatt kunna leverera måltider på andra sätt än i restaurangerna, säger Madeleine Fall, HR & Hållbarhet på Nordrest.

– Att bara ställa om till förnybara material löser dock inte problemet i längden. För oss är samarbetet med &Repeat ett sätt att kunna öka återvinningen av de förpackningar som går iväg och på så sätt bidra till minskad resurs- och energiförbrukning. För att nå en hållbar utveckling kan vi inte förlita oss bara på ny teknik och nya material, vi måste alla ändra våra beteenden. Vi tror att &Repeat hittat en lösning på en sådan beteendeförändring som måste göras, fortsätter hon.

 Mattias Lilja, General Manager Sweden på &Repeat och Madeleine Fall, HR & Hållbarhet på Nordrest.

Den data som skapas vid rätt sortering och återvinning av förpackningarna vid användningen av &Repeats appbaserade digitala pantsystem kommer kunna användas för större insikt och transparens i vilken skillnad som görs på samtliga enheter. &Repeat erbjuder även en belöning till kunder som gör genom rätt vilken bidrar till ökad återvinningsgrad. De gäster som väljer att ta med mat eller dryck betalar 2 kronor i pant för sin takeaway-förpackning, och får 4 kronor tillbaka att handla för i &Repeat’s app när de sorterar den i en källsortering och återvinner på rätt sätt.

– Studenter på högskolor är en bra och medveten målgrupp för att snabbt se positiva resultat av vårt pantsystem, samtidigt som många företagsrestauranger har många återkommande kunder som kan öka återvinningsgraden på förpackningar och göra skillnad.  Mattias Lilja, General Manager Sweden på &Repeat.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet

Experten: “Förpackningar är alltid en kompromiss”

Nya förpackningsdirektiv är på gång, vilket livsmedelsbranschen redan jobbar hårt med. De nya plastkorkarna som sitter fast är bara ett exempel. Frågan är bara om möjligheten att återvinna går ut över funktionaliteten?

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.