Så har krisen förändrat våra matvanor: “Ett tydligt trendbrott”

Krisen har förändrat vårt sätt att äta. Det visar färska siffror för försäljningen inom dagligvaruhandeln för 2022.
– Det som sticker ut är att det är så många ohälsosamma produkter som drar i väg, säger Anna Ekström, försäljningsdirektör på NielsenIQ, som sammanställt uppgifterna för Livsmedel i fokus.

Krisåret 2022 fick svenska folket att ändra sina köpmönster i matbutiken. Enligt Anna Ekström, försäljningsdirektör på NielsenIQ, är det tydligt att samtidigt som matpriserna ökat har volymen i de flesta kategorier gått ned.
– Vi konsumerar helt enkelt mindre, säger hon till Livsmedel i fokus.

Men det handlar inte bara om en effekt av matinflation och mindre pengar i plånboken utan även på tuffa jämförelsetal från föregående år med pandemi – och en förflyttning mellan olika segment.
– Dagligvaruhandeln har ett par rekordår bakom sig men nu konsumerar vi inte längre det mesta hemma utan äter mer på arbetsplatsen och på restaurang.

Den kategori som tappat allra mest försäljningsvolym i butiken är ”djupfrysta vegokomponenter” av typen vegofärs och vegobiffar, det handlar om en nedgång på hela 14,9 procent.
– Det är verkligen ett trendbrott med tanke på att det är en kategori som stadigt växt rätt rejält i många år, säger Anna Ekström.


Frysta bär tappade 13,8 procent i försäljningsvolym medan frysta grönsaker tappade 6,8 procent.
Vad gäller kategorin färskt frukt och grönt så är det inget som NielsenIQ har statistik för, eftersom den saknar branschgemensamma EAN-koder.

Det finns dock ett antal kategorier som går mot strömmen och ökar i försäljning. Bland dessa toppar ”sports- och diet bars” listan, med en ökning på 17,6 procent, följt av soft drinks (drycker utan kolsyra), djupfrysta bakverk, funktionella drycker, halstabletter, kex och kakor, kaffebröd, snacks, chokladkonfektyr och kylda färdigrätter, denna sistnämnda landade på 2,7 procent i ökad försäljningsvolym.
– Det som sticker ut är att det är så många ohälsosamma produkter som drar i väg, säger Anna Ekström.

Vad tror du att det beror på?
– Det är kris och det är dyra tider – vi kanske behöver hitta lite tröst.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.