Samarbete i stor kampanj för hållbart fiske

I början av februari rullade Marine Stewardship Council (MSC) ut sin senaste kampanj med ett tydligt budskap: Att välja MSC-märkt fisk är inte bara ett hållbart val, utan också en klimataktion för levande hav.

Haven producerar hälften av allt syre på planeten, men livskraftiga och hållbara hav är också avgörande för människans matförsörjning och hälsa. Trots det är haven utsatta. Enligt FN:s livsmedels. Och jordbruksorganisation (FAO) sker 34,2 procent av det globala fisket på ett icke hållbart sätt.

Nu kampanjar handeln och MSC tillsammans för att öka kännedom om MSC, som med 15 procent av världens fiske i programmet är en central aktör i att driva en hållbar förändring. På den svenska marknaden finns över 100 MSC-märkta produkter. Till exempel var 95 procent av alla fiskpinnar som såldes i dagligvaruhandel under 2020 MSC-märkta, men bara 33 procent av tonfisken.

Utöver MSC står Findus, Sushi Yama, Royal Greenland, Abba och Kalles kaviar bakom konceptet ”Global aktion för hållbart fiske”.

– Varje dag gör vi val i butik eller på restaurang som har stor betydelse för världens hav. Nu gör vi gemensam sak med våra partners för att nå så många som möjligt till med vårt budskap, säger Linnéa Engström, programdirektör på MSC Skandinavien och Östersjöregionen.

Nästa steg blir att locka ännu fler aktörer från industrin samt inspirera fler enskilda konsumenter att välja MSC-märkt.

–  Då gör vi konceptet till en globala aktion på riktigt, säger Linnéa Engström.

Dela

Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Hållbarhet

Debatt: En satsning på hållbarhet minskar också vår sårbarhet.

Varje bonde är viktig för att vi ska kunna öka vår livsmedelsproduktion på ett hållbart sätt. Men för att lantbrukare ska kunna investera i hållbara metoder och ny teknik, är både ekonomiska marknadsincitament och statliga miljöersättningar helt avgörande. Det skriver Elina Matsdotter, hållbarhetschef för Scan Sverige, i en debattartikel i Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.