Smakbox tillhandahåller validerad feedback om smakproven

Distansering och begränsat antal kunder i dagligvarubutikerna har gjort att så gott som alla butiksdemonstrationer har ställts in. Men ett företag som Smakbox – där kunden kan testa produkter i hemmet – har under året i stället ökat sin omsättning. Nu kommer de med ett nytt insiktspaket.

Varumärken som har haft sampling som en viktig del i sin marknadsföring har haft tufft under pandemiåret. Över en natt blev så gott som alla deras butikdemonstrationer avbokade. Provsmakningsföretaget Smakbox har däermot genom hela pandemin kunnat genomföra provsmakningar på ett coronasäkert sätt – i hemmen.

 Sedan starten för fem år sedan har Smakbox skapat miljontals provsmakningar för de medverkande varumärkena. Coronaåret 2020 blev ett rekordår. Under fjolåret genomförde de 9 miljoner unika provsmakningar med 2,8 miljoner unika produkter, vilket är en ökning med 50 procent från 2019.

Nu satsar bolaget på en ny tjänst. De kommer att hjälpa sina kunder att skapa ökad kännedom om konsumenterna och lanserar ett insiktspaket. Efter provsmakningen får de som prenumererar på boxen svara på några frågor och ge feedback om produkterna. Livsmedelsproducenten får sedan ta del av svaren i en utförlig rapport med konsumentinsikter.

– Vi har sett att det finns ett stort behov av att få bra och validerad feedback för vad konsumenterna egentligen tycker om produkter och varumärken, där många företag ofta får gå en dyr och krävande omväg via kedjor och undersökningsföretag. Därför är vi så glada över att kunna lansera insiktspaketet som möjliggör feedback från kunder som smakat produkter i sin egen hemmiljö på ett mycket kostnadseffektivt sätt, säger Anna Dagälv, grundare och ansvarig för försäljning och marknad, Smakbox.

Smakbox har utvecklat insiktspaketet tillsammans med Paula Harting och Anders Tegenkvist,  båda med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen, varumärkesbyggande och i att förstå kunderna med hjälp av insikter.

 

 

Dela

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.