Succé för svenskt naturbeteskött – Coop har dubblat försäljningen

Ett ökat intresse för svenskt naturbeteskött har lett till dubblad försäljning i Coops butiker.
– Vi är glada för möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter och ta ett helhetsansvar, säger Majsan Pense på Coop Sverige.

Coop har ett pågående samarbete med HK Scan sedan flera år tillbaka, där man satsar på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött i Coops alla butiker under eget varumärke.

Medan vissa andra aktörer slutat att sälja naturbeteskött har Coop tvärtom lyckats öka intresset bland sina kunder. Det har lett till fördubblad försäljning liksom att fler svenska producenter har kontrakterats.

– Vi är självklart glada för försäljningsutvecklingen men också möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter genom att ta ett helhetsansvar när vi köper in hela djur från dem, säger Majsan Pense, sortiment- och inköpsansvarig för kött på Coop Sverige.

Djuren betar på naturbetesmarker som är gräsmarker som man inte sått, plöjt, gödslat eller bearbetat med maskiner på minst 20 år, vilket gör dem extremt artrika. Det är också magra marker som ändå inte passar för odling av spannmål eller baljväxter.

– Det här är riktigt fint kött som håller en hög kvalitetsnivå, både smakrikt och mört, där djuren bidrar både till att hålla landskapen öppna och en ökad biologisk mångfald.

Nyligen aviserade Coop att man även vill vara med och stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt fläskkött i sina butiker. Från och med september har Coop lovat att årligen köpa 10 000 ton fläskkött i samarbete med HK Scan. Något som Torbjörn Lithell, ansvarig för retail hos kött- och charkgrossisten, menade hade en enorm betydelse ”både i de tuffa tider vi nu går igenom men framför allt på lång sikt”.

Många miljöexperter, bland annat Världsnaturfonden WWF, lyfter svenskt naturbeteskött som det kött som gör nytta för miljön och den biologiska mångfalden. Svenskt naturbeteskött får därför grönt ljus i WWF:s köttguide.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.