Svenska konsumenter kör fler mil för att handla mat: ”Onödigt”

En av fem svenskar kör minst tre mil till och från mataffären varje vecka, och varannan svensk kör upp till två mil. De lokala skillnaderna är dock stora och bland storstadsregionerna sticker Malmö ut. Allt enligt en färsk undersökning från Mathem.

Mathem, Sveriges största matbutik på nätet, har låtit Sifo fråga svenskarna hur många mil de själva eller någon annan i hushållet kör till och från mataffären under en normal vecka. Resultatet visar att en av fem kör minst tre mil i veckan och lite mer än varannan tillfrågad kör upp till två mil.

Svaren skiljer sig dock bland åldersgrupperna. Knappt en av fyra i åldersgruppen 56-79 år uppger att de kör tre mil eller längre för att handla medan endast var sjunde 35-55-åring kör lika långt.

– I en tid där miljön står i fokus tycker vi att det är viktigt att veckohandlingens bilkörande uppmärksammas mer. Att så många kör långt till mataffären varje vecka är varken bra för miljön eller plånboken och i många fall är det onödigt – inte minst för dem som bor i storstäder, säger Johan Gertell, sälj- och marknadsdirektör på Mathem, i en kommentar.

Men alla tar inte bilen till mataffären. En fjärdedel handlar livsmedel utan att köra bil; siffran är som högst bland 16-34-åringarna, där nästan hälften skippar bilen vid veckohandlingen.

Undersökningen visar även på stora avståndsskillnader mellan stad och landsbygd. I storstadsregionerna, där mataffärerna ligger närmare, uppger drygt en av tio att de ändå kör minst tre mil i veckan för att handla livsmedel. Mest kör malmöborna medan stockholmarna använder bilen minst.

Utanför storstadsregionerna har man däremot längre till mataffären och här kör var fjärde minst tre mil i veckan för att handla mat.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 1 april – 4 april 2022. Totalt intervjuades 1 079 personer i åldern 16-79 år.

 

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.