Konsumtionen av grönsaker, choklad och konfektyrer har ökat

Svenskarna äter mer köksgrönsaker än för fyrtio år sedan. Samtidigt är konsumtionen av sötade produkter hög. Det visar Jordbruksverkets årliga statistik över livsmedelskonsumtionen och dess näringsinnehåll.

Svensken har fördubblat sitt intag av köksgrönsaker de senaste 40 åren. Grönsaker som morötter, tomater och inlagd gurka, har nästan fördubblats från år 1980 kilo 2020, då vi åt . cirka 82 kilo per person. Den största ökningen står frysta köksväxter för som har gått från 32 kilo till 65 kilo per person.

Samtidigt kom 20 procent av den totala energitillförseln 2020 från socker, sirap, choklad- och konfektyrvaror, glass, malt- och läskedrycker. Totalkonsumtionen av rent socker och sirap har varierat mellan 41–49 kilo per person under perioden 1980–2015. Efter 2016 har den dock börjat sjunka. 2020 låg den på 37 kilo per person och år.

Konsumtionen av choklad och konfektyrvaror, läskedrycker, cider med mera har ökat kraftigt även om ökningstakten inte varit lika dramatisk efter år 2000. År 2020 var konsumtionen av choklad- och konfektyrvaror 14,6 kilo per person, vilket motsvarar en ökning på 49 procent sedan 1980. Konsumtionen av läskedrycker, cider med mera har under samma period ökat från 29,6 till 92,0 liter år 2020. Mineralvatten och kolsyrat vatten med tillsats av socker eller aromämnen kan inte särskiljas från denna varugrupp och kan ha bidragit till den kraftiga ökningen totalt sett.

Av energitillförseln år 2020 kom 30 procent från bröd och spannmålsprodukter, 12 procent från kött och köttvaror samt 21 procent från mjölk, mjölkprodukter, ägg och matfett. Socker, sirap, choklad- och konfektyrvaror, glass samt malt- och läskedrycker med mera svarar tillsammans för 20 procent av den totala energitillförseln.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Växtbaserat

Arla storsatsar på frukost: “En del av vår hållbarhetsstrategi”

I mars inleder Arla och Rädda Barnen ett nytt samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden.
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.