– Vi växte helt enkelt ur de andra lokalerna, säger Cecilia Öster, verksamhetschef Livsmedel i fokus.
28 november 2025
Trots tuffa tider och en lågkonjunktur som tar sin tid att byta riktning tycks behovet vara enormt av den här sortens fysiska branschträffar.
Vad beror det egentligen på?
– Det är nog flera faktorer som spelar in. Men jag skulle säga att just de tuffa tiderna gör att vikten av samarbete och erfarenhetsutbyten ökar, och suget efter att ses fysiskt verkar hålla i sig efter pandemiåren, säger Cecilia Öster, och fortsätter:
– Sedan ska jag inte sticka under stol med att vi kan konsten att vässa rubrikerna och koka ner budskapen, att de allra bästa talarna väljer att komma till oss. Det får vi alltid höga betyg för i utvärderingen. Deltagarna får alltid med sig ny kunskap. Dessutom får vi höga betyg på att vi har bra nätverkande och trevlig stämning på våra event.
Moderatorerna från ifjol upprepar succén: Cecilia Anneling från Svensk Dagligvaruhandel och Ulrika Norvell från Kött- och charkuteriföretagen – båda två medlemmar i styrelsen för Livsmedel i fokus, tar plats på scenen och leder dagen i egenskap av moderatorer.
Ni ska leda Trendkoll 2026. Vad ser ni mest fram emot?
– Att få samla branschen kring det som driver förändring – hur värderingar, digitala beteenden och ekonomi tillsammans formar våra matval. Årets program är riktigt bra och ger en ovanligt tydlig helhetsbild, från Lars Strannegårds perspektiv på förändring till konkreta case från företag som redan agerar. Det är ett av få tillfällen där man får både bredd och fördjupning samtidigt, säger Cecilia Anneling.
– Ja det ska bli jätteroligt! Trendkoll är en av årets höjdpunkter och jag ser verkligen fram emot att få leda dagen tillsammans med Cecilia Anneling, fyller Ulrika Norvell i.
Programmet då, vad handlar det om och vad vill du att deltagarna ska få med sig?
– Årets tema ”Från TikTok till tallrik” handlar om hur digitalisering, prisnivåer, värderingsskiften och hur sociala medier påverkar vår bransch. Programmet växlar mellan forskning, statistik och praktiska exempel – allt från prisutveckling och Generation Z:s matval till hur varumärken skapar relevans i nya kanaler, berättar Cecilia Anneling.
Vad vill ni att deltagarna får med sig hem?
– Nya insikter och härlig energi! Kanske en och annan ny kontakt, säger Ulrika Norvell, som också poängterar att behovet av att fysiskt ses verkar vara stort.
– Ja, jag tror att behovet att träffas, nätverka och få nya insikter och inspiration alltid är stort, nu kanske mer än någonsin. Detta är ett sätt att ligga i framkant och utveckla relationer och affärer, säger hon.
För utmaningar finns det gott om, inte minst inom livsmedelsbranschen.
– Just nu handlar framför allt om tre saker. För det första är kostnadsläget fortsatt pressat, samtidigt som konsumenternas prismedvetenhet är hög och marginalerna i kedjan små. För det andra förändras värderingar och beteenden snabbt, särskilt bland yngre generationer som gör mer digitala, snabbare och mer värderingsdrivna matval. För det tredje ökar kraven på data, spårbarhet och transparens, inte minst genom nya EU-regelverk, vilket ställer betydande krav på både tempo och kompetens i organisationerna, säger Cecilia Anneling.
– Branschens utmaningar är verkligen en stor fråga, eftersom vi står inför flera utmaningar samtidigt. Hållbarhetsarbetet och kompetensförsörjningen är två av de mest centrala. Det är viktigt med tid och forum för dialog, så som nätverket Livsmedel i Fokus erbjuder, så att vi kan dela erfarenheter, förstå varandras utmaningar och hitta lösningar, säger Ulrika Norvell.
Nyfiken på att veta mer om Trendkoll 2026? Du hittar all information HÄR!
Dela
Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Trend
Fazer kickstartar julen
För tredje året i rad bjöd Fazer in till julmarknad på sitt kontor i Stockholm under torsdagen, där besökarna bland annat fick dekorera pepparkakor tillsammans med bagarproffs.
– Syftet är att visa upp hela vårt breda julsortiment men också att skapa ett tillfälle att mötas på ett mer personligt och avslappnat sätt, säger kommunikationschefen Karin Senning Planstedt.
28 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.




