Trendkoll 2026: Så hanterar Orkla Snacks den virala godishajpen

Godisbranschen blev minst sagt överrumplade av den virala, globala hajp som ”swedish candy” har fått. På Trendkoll i februari ska Patrick Axzell, vd för Orkla Snacks Sverige, tillsammans med marknadschefen Helena Sandström avslöja hur godisboomen påverkat såväl beslutsfattande som affärsmodell för Sveriges största snacksföretag.

Du är en av talarna på Trendkoll i februari. Vad ska du tala om?
– Jag och min kollega Helena Sandström ska ge exempel på den enorma hajp som går viralt över världen nu för svenskt godis i allmänhet och svenska varumärket BUBS i synnerhet. Vi kommer även berätta om hur det påverkat vårt beslutsfattande och vår affärsmodell.
Vad vill du att deltagarna ska få med sig?
– Inspiration över hur produkter och varumärken från Sverige ses internationellt. Och förhoppningsvis inspiration från våra lärdomar i att hantera en plötslig oplanerad efterfrågan, både med framgångar och misstag.
Vad tror du är branschens största utmaning just nu?
– Att skapa ett högre konsumentförtroende och stolthet för svenska livsmedel med fokus på kvalitet, hållbarhet, beredskap och att de skapar massor av arbetstillfällen i stad och landsbygd. Efter år av hög inflation där livsmedel stått i den mediala skottgluggen har prisfokuset tagit för stor plats.
Och i övrigt – vad händer hos er just nu?
– Vi har fullt upp med att bygga lager inför julhelgernas mysstunder. Mer specifikt för BUBS så öppnar vi den första flaggskeppsbutiken, i december i Stockholm. Vi jobbar också typ dygnet runt med att fördubbla kapaciteten i fabriken i Jönköping, så att vi kan finnas mer tillgängliga för BUBS alla fans världen över.

Trendkoll 2026 är ett stort branschevent som arrangeras av Livsmedel i fokus i februari. Vill du veta mer? Du hittar all information HÄR!

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Trend

Märkningsdagen: Livsmedelsbedrägerierna omsätter 14 miljarder kronor per år

Matfusk, AI och branschgemensamma klimatberäkningar. Det var bara några av alla aktuella ämnen som stod i fokus under årets upplaga av Märkningsdagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.