16 oktober 2025
När Oatly låter över 200 baristor från 23 länder spana in i framtiden blir det tydligt att dryckeskulturen står inför ett skifte.
– På 90-talet omfamnade vi latten, på 2000-talet kom pumpkin spice latte. Nu ser vi en helt ny våg av smaker och dryckesvanor, där fler väljer bort koffein och vill ha fiberrika alternativ, säger Ilse Siekkinen, Oatlys nordiska vd, i en kommentar.
I rapporten identifieras fyra övergripande dryckestrender som kan påverka framtidens menyer:
1. Asiens smaker: Matchas popularitet är fortsatt stark och det finns fler asiatiska smaker, ritualer och ingredienser som snart får sitt genombrott. Starka kandidater är exempelvis rotfrukten ube, citrusfrukten yuzu och den tropiska växten pandan.
2. Hälsa i varje klunk: Allt fler konsumenter väljer inget eller mindre koffein. Även tillsatt socker och alkohol väljs bort i ökad utsträckning. Detta öppnar för nya, balanserade alternativ, såsom munkfrukt eller kamomill.
3. Fibrer framför allt: Fibrer och tarmhälsa har fått en rejäl skjuts i år (inte minst tack vare Tiktoks ”fibermaxxing-trend”. Det ökar intresset för ingredienser som chia och probiotiska drycker som Tepache – en mexikansk, fermenterad ananasdryck som snart kan bli global.
4. Matcha nästa: Den lågkoffeinhaltiga matchan fortsätter att vinna mark i nya smakkombinationer och nu börjar även andra tesorter, som hojicha, oolong och jasmin, ta plats på trendkartan.
HÄR kan du ta del av rapporten i sin helhet!
Dela
Fler nyheter i Dryck och Trend
Här är svenska folkets nya matvanor
Asiatisk mat är snart lika omtyckt som italiensk, matpriserna fortsätter att påverka våra matval och klimatfrågan har blivit mindre viktig för konsumenterna. Det visar årets matundersökning från TV4 Köket.
23 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.