Trendskiftet: Svenskarna dricker gärna läsk till maten

Carlsberg Sverige har kartlagt svenska dryckesvanor på restaurang – och resultatet visar att läsk toppar listan. Undersökningen visar också att var tredje svensk ibland druckit vin trots att de egentligen velat ha något annat.

 I en ny YouGov-undersökning har svenska folket fått svara på frågor om sina dryckesvanor vid restaurangbesök.
Resultaten visar att drygt en fjärdedel (28 procent) har läsk som sitt förstahandsval medan en knapp femtedel vardera (19 procent) uppger att de föredrar vin respektive öl.
Undersökningen pekar även på ett ökat intresse för alkoholfria alternativ. En knapp tredjedel (31 procent) uppger att de druckit vin på restaurang, trots att de egentligen hellre velat dricka något annat.
– Vi ser att läsk får en allt starkare position bland svenskarna, inte minst i samband med middagar. Det ligger helt i linje med utvecklingen mot fler sockerfria alternativ, där man inte behöver kompromissa med smaken samtidigt som man håller nere sockerintaget. Den här förändringen har tagit fart de senaste åren och sprids till allt fler sammanhang, säger Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsberg Sverige och berättar att tre av fyra liter av all läsk som Carlsberg Sverige säljer i dag är fri från tillsatt socker.

Läsktrenden leds av de unga. Nästan hälften (46 procent) av 18–29-åringar har oftast läsk som förstahandsval på restaurangbesöket. Men trenden står sig även upp i åldrarna, där var fjärde person (25 procent) mellan 50 och 59 år föredrar att dricka läsk till maten.
– Unga visar vägen mot en ny dryckeskultur, där läsk – allra mest sockerfria alternativ – blir en självklar del av måltiden. För många handlar det inte längre om att följa gamla normer, utan om att välja något som både smakar bra och känns bra, säger Casper Danielsson.

Carlsberg Sverige är landets ledande dryckesbolag och förutom öl även har en bred portfölj av läskvarumärken som Pepsi Max, Apotekarnes och Zingo samt vatten som Ramlösa och Imsdal.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Måltider

Det blir ett blågult julbord i år: ”Köpkraft och framtidstro”

För första gången på flera år är priset på julmaten mindre viktigt än ursprung och kvalitet. Det visar Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning. Julskinkan är den viktigaste maträtten, julmust den viktigaste drycken och ris à la Malta den viktigaste desserten.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.