Tufft år för ekologiskt – Hemköp prisas för goda insatser

Andelen ekologiskt minskade i försäljning i alla kanaler under 2023, förutom på Systembolaget. Det visar Ekologiska Årsrapporten. Men Sverige är fortfarande världsbäst på ekologiskt i offentlig sektor, där 39 procent av inköpen är ekologiskt räknat i volym.

Ekologiska Årsrapporten sammanfattar försäljningen av ekologisk mat och dryck i alla stora försäljningskanaler. Totalt såldes det under 2023 ekologiska livsmedel för 34,2 miljarder i Sverige, vilket utgjorde 7,8 procent av den totala försäljningen.
Andelen ekologiskt minskade med 0,5 procentenheter. I volym minskade försäljningen mer, men på grund av högre matpriser är den totala värdeminskningen mer eller mindre oförändrad.
Flera år av sjunkande försäljning och låga priser till de ekologiska lantbrukarna ledde till en drastisk nedgång i ekologisk areal i Sverige 2023 med cirka 16 procent.
Samtidigt har försäljningsutvecklingen förändrats under året. De första kvartalen präglades av en stor nedgång som successivt bromsade in. Under det sista kvartalet 2023 sågs en ökning av försäljningen i flera viktiga kategorier. Flera kampanjer från dagligvaruhandeln och ett större fokus på breda hållbarhetsfrågor kan vara orsaker till ökningen.
– Ekologiska Årsrapporten visar bland annat att ekokonsumenternas intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel inte har minskat. Det är snarare så att konsumenternas plånböcker har blivit tunnare. Förutom pris tycker ekokonsumenterna att den största barriären är att hitta de ekologiska produkterna i butik. Fler ekokampanjer, breddat sortiment och tydligare butikskommunikation borde därför vara enkla åtgärder för att få fart på ekoförsäljningen, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden, som står bakom rapporten tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna och i samarbete med Krav och Ekomatcentrum.

Några siffror från rapporten:
* På Systembolaget ökade försäljningen av ekologiska drycker med cirka 370 miljoner kronor.
* I offentlig sektor ökade inköpen av ekologiskt med 250 miljoner kronor medan eko-andelen av de totala livsmedelsinköpen minskade.
* Sverige är fortfarande världsbäst på ekologiskt i offentlig sektor, 39 procent av inköpen är ekologiskt räknat i volym.
* Försäljningen av ekologiska livsmedel direkt från gård till konsument ökade under 2023 med cirka 30 miljoner kronor.

Ekologiska Lantbrukarnas nyinstiftade pris för Årets ekoinsats delades ut i samband med att rapporten presenterades under Ekologiska Marknadsdagen. Priset gick till Hemköps-kedjan med följande motivering:

“Hemköp har seglat upp som den främsta eko-kedjan som kombinerar mål och engagemang med tydliga resultat. Under 2023 har de ökat sin försäljning av ekologiskt kött med trots en tid då många konsumenter väljer bort dyrare produkter. De har högst andel ekologiskt av alla kedjor inom kategorierna färskt kött och frukt och grönt, under året har de ökat sina ekologiska kampanjer med 16,9 procent. De ger också sina kunder dubbla poäng på ekologiska och Krav-märkta produkter. Tydliga mål för eko-försäljningen visar vägen framåt!”

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.