11 mars 2020
Danska Tulip bytte namn i september förra året, nu är det alltså dags även för den svenska delen att göra samma sak.
I samband med namnbytet byter man även vd – från Johan Westerén till Fredrik Andersson, som har lång erfarenhet från företag som HK Scan och Vion Food Group.
– Det här är ett sätt att samordna inom koncernen. Vi har satt väldigt utmanade mål och för att nå dit måste vi arbeta så enhetligt som möjligt, säger Fredrik Andersson i en kommentar.
Under 2019 och 2020 har Danish Crown identifierat ett flertal förbättringsområden i sin värdekedja – allt från primärproduktionen till samarbetet med återförsäljare. Under de kommande två åren ska koncernen implementera åtgärder för att nå de högt ställda miljömålen vid decennieskiftet.
– Köttindustrin som bransch behöver bli bättre när det gäller hållbarhetsfrågor och som en av Europas största köttproducenter vill vi leda vägen. Redan i dag är 90 procent av våra danska fläskköttsproducenter miljöcertifierade och vi planerar att göra samma sak när det gäller nötkött. Vår vision är att vår köttproduktion skall vara helt klimatneutral 2050, säger Fredrik Andersson.
Dela
Fler nyheter i Förädling
Hotet mot svenska ostklassiker: ”Viktig motor”
Välkända svenska ostar som Präst, Herrgård och Grevé hotas efter agerandet av den franska livsmedelsjätten Lactalis. ”De här ostarna är inte bara älskade livsmedel – de är en del av vårt kulturarv”, skriver företrädare för fem svenska mejerikooperativ i en gemensam debattartikel i Expressen.
21 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.




