Ungdomsbarometern: Här är trenderna som kommer att dominera 2026

Svenska ungdomar vill dra ner på tempot i vardagen och söker mer lugn och gemenskap bortom skärmar och prestationskrav, där mysbelysning, handarbete och promenader utan musik i öronen står högt i kurs.
– Det är väldigt mycket fokus på mys, säger Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern.

Vad blir nästa års stora trender bland ungdomar och hur påverkar det livsmedelsbranschen?
Det vet Johanna Göransson på Ungdomsbarometern, som i dag publicerar sin senaste trendrapport, som bygger på nästan 15 000 deltagare och drygt 7 400 unika svar från ungdomar i åldern 15–24 år, representerade från hela landet.
Resultatet visar att jakten på prestation och perfektion alltmer ersätts av en vilja att känna sig närvarande och hel.
– Unga vill fortfarande utvecklas, men inte till vilket pris som helst, Status handlar inte längre om att hinna mest, utan om att må bäst.


Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern

Mys i alla former står i fokus, att prioritera återhämtning och komma bort från överstimulans i den digitala världen som många unga lever i. Konkret betyder det mjuka kläder, mysbelysning och kurerad egentid som svampplockning eller promenader i naturen. Även så kallade ”granny hobbies” – som stickning, pussel och matlagning – ta allt mer plats. Utöver det tror unga på det fysiska och sociala umgänget nästa år, i form av till exempel filmklubbar och löpgrupper.
Under Livsmedel i fokus event Trendkoll i februari kommer Johanna Göransson att berätta mer om vad unga tror kommer uppta deras tid, energi och ekonomi det kommande året.
– Och såklart vilken roll TikTok spelar i att sätta trendlanskapet, som en viktig källa till både underhållning, inspiration, nyheter och kunskap för framtidens konsumenter, säger hon.
Vad vill du att deltagarna ska med sig från din programpunkt?
– Större förståelse för vilka drivkrafter som påverkar ungas beslut när det kommer till hälsa, mat och livsstil just nu, och att deltagarna får se branschen från de ungas perspektiv en liten stund.
Branschens största utmaning just nu, vilken är det?
– Det jag får allra flest frågor om just nu är hur man vet om någonting bara en kort mikrotrend eller en beteendeförändring som kommer hålla i sig. Vilket jag förstår! Att bara få koll på trendlandskapet är en utmaning i sig, att lyckas navigera i det är ännu mer komplicerat – men absolut inte omöjligt.

Trendkoll 2026 är ett stort branschevent som arrangeras av Livsmedel i fokus i februari. Vill du veta mer? Du hittar all information HÄR!

 

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Trend

Märkningsdagen: Livsmedelsbedrägerierna omsätter 14 miljarder kronor per år

Matfusk, AI och branschgemensamma klimatberäkningar. Det var bara några av alla aktuella ämnen som stod i fokus under årets upplaga av Märkningsdagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.