Nytt verktyg visar vad vinet innehåller

Nu behöver konsumenterna inte längre undra vad vinet innehåller. Foodchain e-label är en helt ny tjänst som ska hjälpa alkoholproducenter att uppfylla EU:s nya lagkrav.

Från och med 8 december måste alla vinprodukter och aromatiserade viner (som till exempel glögg) ha tillgänglig information om ingredienser och näringsvärde, enligt ett nytt EU-lagkrav.
– De flesta alkoholhaltiga produkter har haft ett undantag från de regler som gäller för alla andra livsmedel, men nu är det slut på den dispensen, säger Cecilia Ryegård, grundare och vd på Foodchain by Blockchain.

För att hjälpa dryckesproducenterna att uppfylla de nya lagkraven lanserar de tjänsten Foodchain e-label – ett verktyg där man matar in alla uppgifter över ingredienser och näringsinnehåll. Därefter genereras en QR-kod som sedan kan tryckas på produktens etikett.
– Det är en smidig lösning. Många producenter säger att de inte vill ”förfula” sina etiketter med en massa extra information. QR-koden gör även att man inte behöver trycka upp nya etiketter om man förändrar innehållet.

Tjänsten uppfyller Systembolagets krav på att QR-koden inte får innehålla marknadsföring, men möjliggör en länkning till producentens egen webbplats.

Hur stor omställning är detta för branschen?
– Jättestor! Men egentligen är det lite konstigt att just producenter av alkoholhaltiga drycker har haft ett undantag från något som handlar om trovärdighet, livsmedelssäkerhet och att värna konsumenten.

Enligt Cecilia Ryegård är intresset från dryckesproducenter och importörer stort.
– Många i branschen är övertygade om att lagkravet inom kort kommer att omfatta alla typer av alkoholhaltiga drycker – inte bara vinprodukter.

Vad kostar det att använda verktyget?
– Vi har en modell där små producenter, som bara har ett fåtal produkter. betalar 500 kronor om året. Har man fler produkter så ökar priset stegvis.

Via Foodchain e-label kommer det även att finnas möjligheter för producenter att koppla på ytterligare mervärdestjänster för exempelvis spårbarhet, verifiering och storytelling för att förenkla produktionsprocessen och administrationen samt öka produktens värde hos konsumenten.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.