100 tjänster försvinner hos Systembolaget: ”Nödvändigt”

Statliga Systembolaget meddelade under torsdagen att man omorganiserar på huvudkontoret för att ”framtidssäkra” verksamheten och öka fokus på arbetet med digitalisering, hållbarhet och folkhälsa.

Arbetet med Systembolagets omorganisation har pågått sedan slutet av förra året och har kommunicerats ut internt till medarbetarna.
– Vi står stadigt i vårt uppdrag och för att fortsätta möta kundernas krav och förväntningar vill vi säkra att vårt kundmöte är lika bra oavsett var du möter oss: i butik, online eller via vår kundtjänst. Vi har bestämt oss för att fortsätta flytta fram positionerna i vårt hållbarhetsarbete och lägga kraft på vårt arbete att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. Att effektivisera huvudkontoret, både personellt och finansiellt, är nödvändigt för att få loss medel till de fokusområdena, säger Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer i en kommentar.


Omkring 100 medarbetare berörs av omorganisationen. Det gäller såväl medarbetare som chefer på huvudkontoret, men däremot inga butiker eller varudepåer.
Varslet lämnades in till Arbetsförmedlingen under torsdagen och förhandlingar med fackliga parter pågår för fullt.
Förändringarna beräknas sammantaget årligen frigöra cirka 200 miljoner kronor för de satsningar som Systembolaget ska genomföra.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.