Saltå kvarn ger handeln en känga: ”Alla kan ta mer ansvar”

Dagligvaruhandeln gör för lite för att främja ekologisk svensk primärproduktion nu i krisen. Det menar Saltå kvarns vd Jonas Regnér när han vågar sticka ut hakan i tidningen Dagligvarunytt.
– I ett oligopol går det att ta mycket större etiskt ansvar, säger han.

De bönder som levererar till Saltå kvarn får extra betalt för spannmål som är mer hållbart producerade och som sedan säljs som mjöl, gryn eller müsli ute i matbutikerna. Detta för att pusha odlarna till att bruka jorden i stället för att förbruka den.

I nuvarande situation, där extrema priser på insatsvaror pressar lantbrukares lönsamhet, spelar Saltå kvarns premiemodell en extra viktig roll. Samtidigt som företaget i likhet med sina branschkollegor just nu pressas i tuffa prisförhandlingar med dagligvarukedjorna.

– I dagens oligopol-liknande marknad där Axfood, Ica och Coop konkurrerar med pris så får vi ofta höra att ”vi har inget ansvar, konsumenten väljer själv.” Det är ganska lätt att gömma sig bakom. Jag tycker att alla kan ta mer ansvar, och bättre lyfta fram och berätta om ekologiska och socialt hållbara produkter. I grunden är det ju en etisk och moralisk fråga utifrån vilken värld vi vill att våra barn ska få ärva, och där måste handelsledet göra mycket, mycket mer, säger vd Jonas Regner i en intervju med branschtidningen Dagligvarunytt.

Saltå kvarns produkter tillhör den nischade premiumkategori som riskerar att bli bortvald av kunder som fått mindre pengar i plånboken till följd av inflation och höjda energipriser.

– Signalen från livsmedelskedjorna om att stödja svensk primärproduktion är superviktig. Vi ser fram emot ännu mer förenklingar och snabbhet. Handeln kan ändra priset på hyllan på två veckor men vi jobbar fortfarande med 16 veckors till sex månaders aviseringstid. Det är långt ifrån verkligheten. För 16 veckor sedan var det inte krig i Ukraina, säger Jonas Regnér i intervjun.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Succé för svenskt naturbeteskött – Coop har dubblat försäljningen

Ett ökat intresse för svenskt naturbeteskött har lett till dubblad försäljning i Coops butiker.
– Vi är glada för möjligheten att stötta svenska livsmedelsproducenter och ta ett helhetsansvar, säger Majsan Pense på Coop Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem