Undersökning avslöjar: Handelns kampanjer bidrar till ohälsa

Nästan hälften av alla onlineerbjudanden hos de största svenska dagligvarukedjor handlar om produkter som har högt innehåll av mättat fett, socker och salt. Och fyra av fem av dessa erbjudanden uppmuntrar till flerköp.
– Det är inte lätt att äta rätt i dag, säger Olga Grönvall Lund på Reformaten, en av dem som står bakom undersökningen Superlist Sweden Health 2022.

Under sex veckor i augusti och september undersökte tankesmedjan Questionmark, i samarbete med Reformanten, vilka typer av produkter som var på erbjudande online hos Coop, Ica, Hemköp och Willys. Totalt handel det om 13 300 erbjudanden.
Granskningen visade att nästan hälften av produkterna var så kallade HFSS-produkter (High in Fat, Salt or Sugar).

– Konsumenter blir ständigt pushade att köpa och äta mat som varken är bra för deras eller planetens hälsa. Vad som är på erbjudande har stort inflytande på vad folk köper. Här borde handeln ta ett större ansvar, säger Olga Grönvall Lund, generalsekreterare och grundare av Reformaten – en partipolitiskt och religiöst obunden förening med målet att påskynda en forskningsbaserad omställning av matsystemet.


Hon menar att Ica, Coop och Axfood har en fantastisk möjlighet att använda sin unika maktposition för att hjälpa sina kunder att handla produkter och råvaror som främjar den individuella hälsan, något som skulle leda till en friskare befolkning.
– Vi är medvetna om att vinstmarginalerna ofta ligger i just dessa produktkategorier, men vi hoppas ändå att de stora kedjorna ser bortom sina kvartalsrapporter och tar sitt samhälleliga ansvar, speciellt med kommande generationer i åtanke.

Fyra av fem materbjudanden var så kallade flerköpserbjudanden där det krävdes att konsumenten köper flera produkter av samma sort, typ “köp tre men betala för två”. Den kedja som marknadsförde flest erbjudanden enligt den metoden var Coop.

– Flerköpserbjudanden, och i det här fallet av ohälsosamma produkter, leder till att folk köper mer varor än planerat. Med extrapriser som inte kräver flerköp har konsumenten i alla fall möjligheten att bara köpa det som de faktiskt behöver. Kanske hade man bara tänkt köpa en chipspåse, men när man ser erbjudandet två chipspåsar för 39 kronor så slänger man ner en påse till. Det påverkar både hälsan och plånboken, säger Olga Grönvall Lund.

Superlist är ett multinationellt forskningsprojekt som drivs av tankesmedjan Questionmark Foundation. Rapporten Superlist Sweden Health 2022 har tagits fram tillsammans med Reformaten och är finansierad av Svenska Postkodstiftelsen. Questionmarks syfte är att granska och ge insikt i vad dagligvaruhandeln gör för att göra våra matvanor och vårt matsystem mer hälsosamt och hållbart.

Visste du att…
…den brittiska regeringen ska förbjuda flerköpskampanjer av ohälsosamma produkter med mycket fett, salt och socker från och med nästa höst, detta som ett försök att stävja epidemin av livsstilsrelaterade sjukdomar som fetma och diabetes.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Ica blandar ärtor i köttfärsen: ”Hushållsfärs”

Hushållsfärs och hushållsburgare. Så heter två nya produkter från Ica som består av 30 procent ärtfärs och 70 procent nötfärs. Jämfört med traditionell nötfärs ger de cirka 28 procent lägre klimatavtryck.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.