Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Plattformen Dagligvaruklipp har förmedlat flera hundra ton klippvaror mellan leverantörer och butiker inom svensk dagligvaruhandel sedan lanseringen i augusti 2023, med hjälp av en sajt där leverantörer kan ladda upp sina artiklar för försäljning direkt till butik.
Syftet är att minska matsvinnet och hjälpa såväl leverantörer som matbutiker att minska sina kostnader och öka sin försäljning.

Nu lanserar Dagligvaruklipp en ny tjänst som ska göra det enklare för leverantörer att donera sitt överskott till Matmissionen, som driver sociala butiker inom Sverige där personer som lever i socioekonomisk utsatthet kan bli medlemmar och handla varor till ett reducerat pris.
– Samarbetet med Matmissionen är ytterligare en möjlighet för oss att bidra till ett minskat matsvinn, samtidigt som varorna kommer till användning där det finns ett stort behov. Matmissionen ansvarar för att lösa frakten av varorna i samråd med leverantören, vilket även det är en kostnad som leverantörerna kan slippa, säger Erik Hayling, vd och medgrundare av Dagligvaruklipp.

 

En av dem som redan under utvecklingsstadiet kommit med inspel för att göra donationsplattformen så smidig och effektiv som möjligt för leverantörer är Jesper Salomonson, key account manager på Orkla Foods Sverige.
– För Orkla och för mig är det en självklarhet att ingen ätbar mat ska kasseras på grund av att det är krångligt eller svårt att donera. Därför har det varit ett stort nöje att få bidra till Dagligvaruklipps arbete att förenkla donationer så att alla vi leverantörer i Sverige säkerställer att ätbar mat doneras, säger han.

 

 

Dela

Fler nyheter i Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.