Svampprotein blir svensk husmanskost: “Vill visa möjligheterna”

Got the balls to try something the new? Med den kaxiga uppmaningen vill Mycorena skapa en hype kring sina svampbaserade ”Väldigt swedish vego balls”.
– Vi bestämde oss för att ta det här vidare själva i stället för att invänta något livsmedelsföretag, säger Ebba Fröling, operativ chef på foodtech-startupen.

Göteborgsbaserade Mycorena har länge arbetat med sin helt veganska och svampbaserade proteinprodukt Promyc, tänkt att användas som ingrediens i vegetariska och veganska livsmedelsprodukter.

– Intresset för att börja använda vår produkt är stort men coronapandemin har gjort det går trögt att få ut den på marknaden. Det är helt enkelt få livsmedelsföretag som tar den typen av beslut just nu, säger Ebba Fröling, operativ chef på Mycorena.

Därför beslöt de sig för att satsa själva och har genom vad som internt och på sociala medier går under namnet ”60-dagars-utmaningen” för att ta fram en egen produkt och lansera.

Den 6 juni lanseras ”Väldigt swedish vego balls”, som gänget bakom Mycorena utvecklat själva och nu producerar i den nya produktionsanläggningen på Ringön i Göteborg.

Vi har testat och smakat och ändrat och haft hjälp av en testpanel för att ta fram den bästa smaken och känslan, säger Paulo Teixeira, produktutvecklare på Mycorena.

Alla som vill testa produkten kan teckna upp sig via Mycorenas hemsida och kanaler i sociala medier.

– Bara under de första åtta timmarna fick vi in 200 svar!

Produkten, som är djupfryst, är tänkt att distribueras via antingen en fysisk eller digital dagligvarukedja.

– Vi får just nu diskussioner med flera olika aktörer, säger Ebba Fröling.

Hur är smaken?

– Fantastiskt god! Texturen är det vi brukar skryta med, vårt svampbaserade protein får den där trådlika konsistensen med lite tuggmotstånd – precis som vanligt kött har.

Att ni produktlanserar just på Nationaldagen är kanske ingen slump?

– Nej, det här är ett helsvenskt varumärke gjord av svensk råvara som produceras här i Göteborg, med cool teknik och som har bättre smak och textur än de flesta växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden. Det vill vi fira just den här dagen!

Hur tänker ni om framtiden. Blir det fler produktnyheter?

– Vi produktutvecklar hela tiden men ser heller att andra aktörer tar vid. Men visst, om det blir succé så kan vi tänka oss att fortsätta på det här spåret, säger Ebba Fröling.

Dela

Fler nyheter i Corona och Förädling och Växtbaserat

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.