Matrapporten 2020: “Maten har blivit funktionell”

För första gången på många år minskar matintresset bland svenska folket. Detta enligt den senaste upplagan av Matrapporten från Food & Friends som släpps i dag.
– Vi tror att det är en coronaeffekt, säger projektledaren Pontus Dahlström.

För nionde året i rad presenterar matkommunikationsbyrån Food & Friends sin årliga undersökning om hur vi handlar, lagar och äter mat i Sverige.

Årets upplaga präglas till stor del av covid 19.

– Matintresset i Sverige har varit väldigt högt och successivt ökat varje år. Men i årets  undersökning ser vi ett stort tapp. Bara 74 procent säger att de är intresserade eller mycket intresserade av mat och matlagning jämfört med 81 procent förra året, säger projektledaren Pontus Dahlström.

Han tror att det beror på att maten blivit mer “funktionell” under coronapandemin.

– Mat har länge varit som mode eller ett personligt attribut; det du handlar, lagar och bjuder på visar vem du är. Men nu har maten blivit något som är mer bunkringsorienterat.

I årets undersökning har svenska folket bland annat fått svara på frågor just kring hur mycket hur mycket mat de bunkrat. 38 procent svarar att de har mat hemma för en vecka, 46 procent har för två, tre veckor och 11 procent för en månad.

Det finns även ett uttalat intresse för att själv börja odla mer mat, något som 15 procent säger sig vilja göra i sommar.

– Även här ser vi att det finns en mer funktionell värdering än tidigare – man odlar inte för att det är trendigt utan för att ha mat hemma, säger Pontus Dahlström.

Oron för klimatet verkar även den ha avtagit i spåren av corona. I förra årets mätning hade 57 procent ”plastklimatångest”, nu har den siffran sjunkit till 40 procent.

I övrigt kan man konstatera att kranvatten som måltidsdryck ökar för tredje året i rad medan i princip alla andra dryckesalternativ tappar.

Och att intresset för grönt fortsätter att öka. I dag äter nästan 60 procent av befolkningen vegetariskt minst en gång i veckan. Framförallt väljer man att äta mer vegetariskt för att det är hälsosamt och för att det är bättre för miljön – men även för att det helt enkelt är gott.

Är det något i årets undersökning som överraskar dig?

– Ja, tidigare har vi hämtat idéer och matinspiration digitalt, inte minst via influencers på sociala medier, men i årets undersökning är det i stället vänner och bekanta som peakar. Det är dem man talar mat och byter recept med, och det man söker är trygg och välkänd mat.

Att taco toppar listan över det människor helst äter till helgen är kanske därför inte att undra över. Eller att spagetti med köttfärssås toppar årets lista över den mest populära vardagsmaten.

Matrapportens frågor och analys görs av Food & Friends. En webbpanel med ett representativt urval av 1 025 personer i åldrarna 15-74 år har deltagit och svarat på frågor kring mat och måltider. Undersökningen genomfördes 15-24 maj.

 

 

 

 

 

Fler nyheter i Corona och Trend

De ska få hela Helsingborg att smaka lakrits

Lakrits är mycket mer än bara godis. Det ska Lakritsfabriken i Ramlösa visa genom ett samarbete där lokala krogar i Helsingborg ska ge både drinkar, lyxiga maträtter och desserter en spännande twist med lakrits.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem