Digital guide visar vägen till den lokala gastronomin

En ny guide ska visa vägen till lokalproducerad mat och dryck i Sommarsverige – ett samarbete mellan LRF Lokal mat och dryck och White Guide.
– Sverige har fantastiskt mycket att bjuda på, säger Anna Kaijser, ansvarig för LRF Lokal mat och dryck.

Coronakrisen har slagit hårt mot många småskaliga och lokala livsmedelsföretag, där ett av de stora problemen är att nå ut med produkterna. Men nu har LRF Lokal mat och dryck tillsammans med White Guide tagit fram en digital guide för att göra det lättare för Sverige-turisterna att hitta alla lokalproducerade pärlor.

Här hittas allt från småkakor i slottsmiljö till skaldjursplatåer på bryggor, kompletterade med matiga utflyktsmål som gårdsbutiker och lokala mat- och dryckesproducenter.

– Sverige har fantastiskt mycket att bjuda på och nu när det är hemester som gäller så vill vi hjälpa till att hitta till alla fantastiska lokalproducerade mat- och dryckesupplevelser, säger Anna Kaijser på LRF Lokal mat och dryck.

Initiativet Sverigesommar 2020 pågår hela sommaren och innehåller 25 landskapsguider och 15 cityguider med totalt över 300 lokala upplevelser med mat och dryck att upptäcka på nära håll i sommar. Guiden introduceras digitalt på whiteguide.com/sverigesommar och kompletteras löpande med tips, nyheter och nya recensioner i nyhetsbrev och sociala medier.

Dela

Fler nyheter i Corona och Måltider och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.