Härodlat i butiken: “Grönare än så här blir det inte”

Ica Focus i Göteborg är först i Sverige med egen odlingsanläggning i butiken. Målet är att bli helt självförsörjande på färska kryddor, men det kan även bli aktuellt att odla grönsaker och blommor i framtiden.

Det svenska greentechbolaget Swegreen har tecknat avtal med Ica Focus i Göteborg och blir exklusiv producent av härodlade grönsaker via ett automatiserat odlingssystem inuti själva butiken. Det är en prenumerationsbaserad tjänst som ger matbutiker och restauranger möjlighet att erbjuda sina kunder färska grödor året runt – skördade direkt på plats.

– Våra kunder har efterfrågat mera närproducerat och hållbart i vårt sortiment – och närmare och grönare än så här blir det inte, säger Daniel Åkerhage, butikschef på Ica Focus, som fick idén under en matmässa i fjol.

Själva anläggningen bygger på så kallad hydroponisk odling, där grödorna växer utan jord med belysning från speciella LED-lampor. Det minimerar transporterna och grödorna behöver inte besprutas. Upp emot 95 procent av vattnet återvinns i bevattningssystemet som fungerar som ett kretslopp. Även näringsämnen återvinns, samtidigt som växterna får koldioxid genom ett filtrerat luftinsläpp från butiken. Den tekniska lösningen innefattar även en klimatanläggning för kontroll av värme, luftfuktighet och koldioxid, digital övervakning och styrning samt datadriven intelligens för optimering av odlingsprocesserna.

– Vi är väldigt stolta och glada att starta det här samarbetet med Ica Focus. Det är en butik som vill ligga i framkant, och jag tror det är många som vill följa deras exempel, säger Swegreens vd Andreas Dahlin, och förklarar att grödorna inte bara blir dagsfärska och ”hyperlokala” utan även får en intensiv smak – till konkurrenskraftigt pris.

Första skörden kommer att ske redan nu i augusti. Vid full kapacitet går det att skörda närmare 300 enheter färsk sallad och örter varje dag.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Primärproduktion och Trend

White Guide och LRF samlar svenska matupplevelser i digital kalender

I ett unikt och otippat samarbete lanserar restaurangguiden White Guide tillsammans med LRF Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender. Ambitionen är att göra det enklare att hitta till småskaliga mat- och dryckeshantverkare på den svenska landsbygden, liksom olika event och matupplevelser.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.