“Vegoburgaren kopplar inte längre till tidsandan”

Coronakrisen har skakat om vår matkultur i grunden och kommer att innebära ett paradigmskifte där vissa livsmedel försvinner medan nya kliver in. Det menar måltidsforskaren Richard Tellström, en av talarna under Livsmedelsdagarna.

Vegokulturen och intresset för växtbaserade livsmedel har varit en stark bärare av klimatfrågan under de senaste åren. Och det kommer knappast att förändras.

– Men svaret på klimatfrågan kommer inte med nödvändighet att stavas ”vegoburgare”, säger Richard Tellström, etnolog och docent i måltidskunskap.

Orsaken till det är att vegoburgaren inte längre kopplar till tidsandan.

– Den är så starkt förknippad med 2019 och tiden före corona, vilket snabbt blir passé. Hela burgarkonceptet, från gatuköket till finkrogen, kan komma att kollapsa.

Förklaringen är att vi människor äter en viss typ av maträtter för att gestalta våra värderingar, vi köper det vi tror på.

– Hade det bara handlat om näring kunde vi ju lika gärna äta foderpellets, säger Richard Tellström.

Och i och med coronapandemin kan det komma att bli ett paradigmskifte.

– Som matkulturforskare är det en unik möjlighet och ingenting jag trodde att jag skulle få vara med om, säger Richard Tellström och tar hemmakarantän som ett av många exempel på vad som hittills varit intressant att studera.

– Karantänen har gjort att vi har handlat nästan all vår mat i butik i stället för att äta på krogen. Och det här med att äta alla mål hemma är något vi inte upplevt sedan 60-talet.

När världen vändes upp och ned var det trygg och trösterik mat från vår matkulturella historia som googlades mest, såsom recept på kålpudding, pannkaka och köttfärslimpa.

– Vi har blivit ganska nationalistiska i våra matval och fått ett ökat intresse för delikatesser. Det gäller liksom att ”unna sig” för att inte hela veckan ska kännas som en enda lång måndag.

Vad som följer när ett vaccin väl är på plats är svårare att sia om, men Richard Tellström nämner ett par konkreta saker som även kommer att påverka framtidens matkultur.

Det ena är det faktum att många företag nu krymper sina kontorsytor, vilket gör att fler kommer att jobba betydligt mer hemifrån även efter corona.

Det andra är att de äldre plötsligt börjat handla mat på nätet.

– Fram tills nu har det digitala erbjudandet sett likadant ut oavsett vem som handlat. Framåt kommer aktörerna att anpassa detta efter olika målgrupper.

Fler nyheter i Corona och Forskning och Mötesplatser

Retail Award: Willys prisades för smart svinnarbete

Det blev Willys som tog hem Retail Awards-titeln Årets marknadsförare. Kedjan får utmärkelsen för sitt arbete med ”att minska svinnet och samtidigt engagera konsumenterna”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem