Han hämtar inspiration från Spotify för att utveckla kundupplevelsen

AI kommer att revolutionera dagligvaruhandeln – och kundupplevelsen. Det menar Coops digitala chef Amer Mohammed som inspireras av Spotify i utvecklingen av framtidens digitala inköpslistor.

– Jag vill förändra branschen, inte bara det här bolaget.

Det säger Amer Mohammed när han talar under Livsmedelsdagarna 2020 som ägde rum igår torsdag och som sändes digitalt.

Och han är redan på god väg. Sedan han tillträdde tjänsten som digital chef på Coop har dagligvarujätten anställt flera experter inom AI och lanserar den ena nyheten efter den andra.

Som exempelvis nya appen ”Scan & pay” som går skarpt nu i den här veckan och låter kunden använda mobiltelefonen som kassa.

– Inom tre till fem år har alla kassor försvunnit ur butikerna, säger Amer Mohammed.

Appen ska utvecklas vidare med funktioner där kunderna ska kunna ställa in allt från klimatavtryck till en viss diet.

Så kallade ”levande kvitton” är en annan grej som är på gång – en sammanställning av all den konsumtion som kunden gör hos Coop, och som visar avtrycket på planeten och hur hälsosam maten man handlat är.

– Det är information som du sedan kan dela på sociala medier – eller varför inte med ditt försäkringsbolag?

Smarta listor är en annan innovation som Coop just nu utvecklar.

– Tänk Spotify fast i form av inköpslistor i stället för musik. En funktion som gör att du aldrig mer behöver skriva en egen inköpslista, i stället kan du välja bland färdiga inom olika genrer och efter vad som trendar där du bor, säger Amer Mohammed.

Så förbered dig redan nu för framtidens färdiga inköpslistor av typen ”Höstmys”, ”Tjejkväll” och ”Magisk måndag”.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Forskning och Trend

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.