Dagligvaruhandelns metoder granskas: “Få vågar tala öppet om problemet”

Nästa år väntas den nya lagen som ska stoppa otillbörliga handelsmetoder mellan företag i jordbruks- och livsmedelskedjan träda i kraft.
– Den kommer att göra alla till vinnare, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen

Under de senaste dagarna har DN skrivit flera uppmärksammade artiklar om oligopolet inom dagligvaruhandeln, om Icas vinstmarginaler och om matjättens ”strafftrappa”. Det senare handlar om att leverantörer som inte är beredda att sänka sina priser kan få se sina produkter bortprioriteras och i värsta fall helt åka ut från hyllan – till förmån för konkurrenters produkter och/eller egna märkesvaror.

För branschorganisationen Livsmedelsföretagen är detta dock inga nyheter.

– Det nya är att det kommer fram i ljuset. Det är nämligen väldigt få företag eller personer som vågat tala högt om problemet eftersom det riskerar deras affärer, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Men gäller detta verkligen bara Ica?

– Absolut inte, men DN har förmodligen intresserat sig för Ica såsom den absolut ledande aktören i branschen. Inköpsmetoderna är dock till stora delar gemensamma för alla de tre stora dagligvaruaktörerna – Ica, Coop och Axfood, vilka tillsammans har nästan 90 procent av marknaden.

Han är även noga med att framhålla att kritiken riktar sig till handelns aktörer centralt och inte lokala handlare.

– De är centralt som våra medlemmar möter inköpare som ställer förtäckta krav i förhandlingsrummet som gör att de känner sig inträngda i ett hörn: ”take it or leave it”.

Borde inte ni som branschorganisation sätta ned foten?

– Vi har påtalat detta i olika samarbetsforum utan att samtidigt basunera ut det till hela världen. Det är en känslig fråga för våra medlemsföretag som inte kan sätta hårt mot hårt. Vi vill ha goda förhållanden i hela branschen, säger Carl Eckerdal, som hoppas att en kommande lagstiftning ska bidra med just detta.

Det handlar om det så kallade UTP-direktivet från EU som väntas införlivas i svensk lagstiftning i november 2021.

Syftet är att skapa rättvisa och schyssta villkor i hela livsmedelskedjan. Carl Eckerdal menar att detta bidrar till att riskerna blir mer jämnt fördelade.

Han förklarar att producenterna bland annat varje år lägger stora resurser på att utveckla nya produkter som handeln sedan kopierar och lanserar som egna märkesvaror – till ett lägre pris.

– För ett företag som satsar x antal miljoner på forskning och utveckling för att få fram en ny produkt är det så klart viktigt att man också får skörda frukterna av den satsningen. Och det ska vara förutsägbara och tydliga villkor som gäller. Svenska livsmedelsföretag slåss mot knivskarp konkurrens av 280 000 livsmedelsproducerande företag i Europa, säger Carl Eckerdal.

När lagen väl är på plats är han övertygad om att den kommer att gynna hela värdekedjan, från lantbrukare till dagligvaruhandeln.

– Detta trots att just dagligvaruhandeln gjort allt för att kämpa emot.

Så vad har dagligvaruhandeln att vinna?

– Handeln gynnas av det finns leverantörer som har förmåga att utveckla nya produkter och spännande nyheter – vilket ökar tillströmningen till butikerna. Nu upplever våra medlemmar att dagligvaruhandeln lämpar över allt detta på andra. Att alla spelare ska få sin rättmätiga del av framgången, det är själva essensen i UTP-lagstiftningen, säger Carl Eckerdal och tillägger att det även ger goda möjligheter att tillsammans bygga Sverige som en stark livsmedelsnation.

Livsmedel i fokus har sökt Svensk Dagligvaruhandel för att få deras syn på det som framkommit i DN:s granskning men hänvisas till Svensk Handel. Där har det dock ännu inte varit möjligt att nå någon som kan uttala sig.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.