Nu ska hela Gotland bli sockersmart

Dolt socker i maten kan vara svårt att upptäcka för många konsumenter. Det vill företaget Sockerchecken förändra tillsammans med Coop Gotland.
– Vi såg ett problem och har skapat en lösning, säger vd Mattias Andersson.

De flesta svenskar får i sig för mycket socker och det är inte alltid lätt att upptäcka var sockret finns. Vissa yoghurtsorter kan vara nästan lika söta som läsk och vissa frukostflingor innehåller mer socker än kakor.

– Att en för hög konsumtion av socker är skadligt råder det inga tvivel om, säger Mattias Andersson, vd på Sockerchecken, ett företag som funnits i drygt två år.

Affärsidén går ut på att hjälpa människor att göra medvetna val i butiken med hjälp av en tydlig färgmärkning.

– Det är ett långsiktigt jätteprojekt, men väldigt roligt göra något som har potential att påverka många människor på ett bra sätt.

Färgmärkningen har funnits på hyllkanterna hos Stora Coop i Visby sedan våren 2020, som ett pilotprojekt. Nu byggs satsningen ut för att omfatta samtliga nio Coop-butiker på Gotland.

– Vi vill underlätta för våra kunder att göra bra och kloka val. Det handlar inte om att förbjuda några produkter eller skriva folk på näsan vad de ska äta, utan om att hjälpa de konsumenterna som vill få hjälp, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland.

Enligt Mattias Andersson är det viktigt att det finns en tydlig efterfrågan på märkningen, att den drivs av kundkraft.

– Vi vill vara relevanta och inte bara bli ytterligare en märkning att hålla reda på, säger han.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.