14 juni 2022
Om en vara är hållbar eller inte avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen.
Det säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab – Axfoods logistik- och inköpsbolag och den som initierat och drivit arbetet med den nya databasen.
– Det handlar om en strategisk investering för att kunna leverera mot såväl egna hållbarhetsmål som ökade krav från lagstiftning och konsumenter, säger hon.
Samtliga Axfoods leverantörer av egen märkesvara har deltagit i arbetet med att samla in och sammanställa uppgifter om exakt vilka förpackningskomponenter och material som respektive produkt innehåller. Databasen underlättar därför arbetet att kartlägga och systematisera data om alla förpackningskomponenter.
– Kartläggningen är komplicerad eftersom leverantörskedjan för förpackningar ofta är lång och varje produkt ofta består av fler komponenter, säger Tove Almgren.
Axfoods mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030. I databasen är det bland annat möjligt att ta fram uppgifter om vilka produkter som förbrukar störst volymer av material som behöver bytas ut, samt hur Axfood ligger till för att nå de uppsatta målen.
– Arbetet med databasen ökar kunskapen om förpackningsmaterialen såväl internt som hos leverantörerna och gör det enklare att identifiera och prioritera strategiska förändringar som skyndar på omställningen till mer hållbara förpackningar.
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Hållbarhet och Värdekedjan
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.