Fullt fokus på produkter Från Sverige: “Viktigare än någonsin”

Nu har Från Sverige-veckorna dragit i gång, en kampanj som pågår mellan den 19 september och 2 oktober och som inte bara kommer att synas i butikshyllan och på kundvagnen utan även på stan och på nätet.

I år är det tredje året i rad som Från Sverige-veckorna arrangeras i samarbete med hela branschen, då ursprungsmärkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige exponeras extra mycket i samarbete med livsmedelsföretag och butikskedjor.

”I år är detta viktigare än någonsin, med tanke på höga kostnader i produktionen och stor oro i världen”, skriver Från Sverige i ett pressmeddelande.

Totalt har cirka 500 butiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross i storstadsregionerna skyltats upp med butiksmaterial (medan Willys och Lidl skyltar upp sina egna butiker). Och i drygt 400 butiker påminner Från Sverige-märkningen om att titta efter märket på de produkter som stoppas i kundvagnen. Budskapet lyfts på sammanlagt 46 000 kundvagnar i butiker runt om i Sverige under dessa veckor.

I våras annonserade Från Sverige-märkningen i t-banan i Stockholm och nu fortsätter man med budskapet ”Tack för att du väljer svenskt när du handlar” och lyfter den svenska livsmedelsproduktionen.

Mathem öppnar dessutom en ”Från Sverige shop-in-shop”, alltså en butik i online-butiken för Från Sverige-märkta varor.

Företag och livsmedelskedjor som använder märkningen berättar även i sina digitala kanaler om vad de gör och på Från Sveriges Instagram kan man tävla i ett roligt quiz med chans att vinna en fullmatad matkasse – med produkter från Sverige, så klart.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Svenskt godis gör succé – nu ökar investeringarna

Efterfrågan på svenskt godis utomlands ökar. Nu investerar Orkla Confectionery & Snacks 20 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Bubs godisfabrik i Jönköping.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.