Fullkorn ger bästa mackan – stor kampanj och ny tävling

Vem skapar Sveriges bästa fullkornsmacka – den som får både smaklökar och planeten att jubla? Nu bjuder Brödinstitutet och FullkornsFrämjandet in till Fullkornsmacketävlingen 2026, en tävling som är öppen för alla och som avgörs på Fullkornets dag 14 januari.

Brödinstitutet och FullkornsFrämjandet arrangerar vad man kallar årets mest smakfulla tävling – Fullkornsmacketävlingen 2026. Det handlar om kreativitet, smak och smarta val.
– Det finns redan väldigt många tävlingar och gastronomiska högtider men förvånansvärt få kring sådant som är bra för hälsan. Vi vill lyfta fram sådant som vi ska äta mer av i ett kulinariskt sammanhang och visa att det är både gott, nyttigt, enkelt och hållbart, säger Maria Sitell, dietist och kommunikationschef på Brödinstitutet.
Finalen äger rum på Fullkornets dag 14 januari, en dag som instiftats av Fullkornsfrämjandet och som kommer att vara återkommande.
– Vi ville att det skulle hända något speciellt just den här dagen. I år är det fokus på bröd, nästa år kan det vara gröt eller pasta, säger Maria Alexandersson, verksamhetsledare på FullkornsFrämjandet.
Fullkornets dag kommer att uppmärksammas via en omfattande kampanj kring fullkorn: ”Välj fullkorn”, som kommer att vara väl synlig i dagligvaruhandeln från och med vecka 3.
– Både Fazer, Polarbröd, Pågen, Wasabröd, Leksands Knäckebröd, Lantmännen Cerealia och Lantmännen Unibake kommer att delta i kampanjen tillsammans med sina säljkårer för att få fler att upptäcka och välja fullkornsbröd, säger Maria Alexandersson.

Vad gäller Fullkornsmacketävlingen så går den ut på att skapa en smarrig fullkornsmacka – som är bra för både hälsan och klimatet – av bröd som man antingen bakar själv eller sådant som finns i butik. Brödet ska innehålla minst 22 procent fullkorn och varken vara för sött eller för salt.
Tävlingen är öppen för alla och det vinnande bidraget ska med fördel kunna serveras i skolkafeterior och på idrottsanläggningar.
– Eftersom skolkafeterior och idrottsanläggningar ofta får kritik vad gäller sitt utbud trycker vi lite extra på att tävlingsbidragen gärna får funka i ett sådant sammanhang. Vi är därför extra glada över att Carolina Klüft från Generation Pep har tackat ja till att vara juryns ordförande, säger Maria Sitell.
Hon är för övrigt en av flera spännande talare som medverkar på Livsmedel i fokus årliga event Trendkoll, 3 februari.
Vad ska du tala om då?
– Mitt uppdrag på Brödinstitutet är att lyfta fram bröd och fullkorn. En del av framgången handlar om att vi varit superspetsiga på målgruppsarbetet, vilket inte minst visat sig i vår Tiktok-kampanj. Jag ska berätta om hur vi har lyckats med att förändrat attityden till fullkornsbröd hos unga vuxna mellan 18 och 35 år genom att jobba med helt annan tonalitet, vilket varit otroligt effektfullt och lärorikt och krävde både självdistans och mod.

Nyfiken på Trendkoll?
HÄR hittar du hela programmet och kan även anmäla dig!

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Värdekedjan

Nytt verktyg ökar synligheten för lokala livsmedelsproducenter

Närvaror är en ny tjänst som hjälper små och medelstora företag att synliggöra sina återförsäljare, både i fysiska butiker och i digitala kanaler.
– För oss är det ett hjälpmedel för att sälja mer – och en god service till våra kunder, säger Erik Sahlin, vd på Sahlins Brygghus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.